Erilaisella messutoiminnalla arvoa asiakkaalle
Hellman, Ida (2012)
Hellman, Ida
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204044146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204044146
Tiivistelmä
Messutoiminta on suosittu menekinedistämisen muoto ja se on kasvattanut suosiotaan. Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin messutoiminnan luomaa arvoa Yritys XX:n asiakkaille. Yritys XX on business to business -kontaktoinnin sekä messu- ja markkinointiprosessien ammattilainen. Yritykselle pyrittiin löytämään seikat, jotka messutoiminnassa luovat arvoa sen asiakkaille.
Opinnäytetyössäni tavoitteena oli auttaa yritystä löytämään, mitkä messutoimintaprosessin vaiheet luovat asiakkaille arvoa. Tarkoituksena oli pyrkiä kehittämään Yritys XX:n palvelua. Tarkoituksena oli myös tuottaa tutkimus, jonka tuloksia yritys voi käyttää palveluiden myyntityössä. Teoreettinen viitekehys rakentuu menekinedistämisen, messutoiminnan ja arvon luomisen ympärille. Apunani käytin myös 4P–mallin teoriaa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkin saamiani tuloksia vertailemalla niitä prosenttiosuuksien ja keskiarvojen avulla. Tästä ilmeni, että eniten arvoa asiakkaille luo tapaamisten sopiminen messuilta saaduista kontakteista. Arvoa koettiin myös saatavan asiakasvirtojen ohjailusta ja messuaamun palaverista. Kyselyyn vastasi 12 henkilö. Kaikki vastaukset olivat samansuuntaisia.
Tutkimus sekä teoria puoltavat messutoiminnan suunnittelun, toteutuksen ja seurannan johtamista. Ensimmäisenä kehitysehdotuksena olisi koko messuista tehtävän yhteenvedon laajentaminen ja syventäminen. Toisena kehitysehdotuksena olisi, aloituspalaverin laadun varmistaminen, esimerkiksi kohderyhmän suunnittelun kautta.
Opinnäytetyössäni tavoitteena oli auttaa yritystä löytämään, mitkä messutoimintaprosessin vaiheet luovat asiakkaille arvoa. Tarkoituksena oli pyrkiä kehittämään Yritys XX:n palvelua. Tarkoituksena oli myös tuottaa tutkimus, jonka tuloksia yritys voi käyttää palveluiden myyntityössä. Teoreettinen viitekehys rakentuu menekinedistämisen, messutoiminnan ja arvon luomisen ympärille. Apunani käytin myös 4P–mallin teoriaa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkin saamiani tuloksia vertailemalla niitä prosenttiosuuksien ja keskiarvojen avulla. Tästä ilmeni, että eniten arvoa asiakkaille luo tapaamisten sopiminen messuilta saaduista kontakteista. Arvoa koettiin myös saatavan asiakasvirtojen ohjailusta ja messuaamun palaverista. Kyselyyn vastasi 12 henkilö. Kaikki vastaukset olivat samansuuntaisia.
Tutkimus sekä teoria puoltavat messutoiminnan suunnittelun, toteutuksen ja seurannan johtamista. Ensimmäisenä kehitysehdotuksena olisi koko messuista tehtävän yhteenvedon laajentaminen ja syventäminen. Toisena kehitysehdotuksena olisi, aloituspalaverin laadun varmistaminen, esimerkiksi kohderyhmän suunnittelun kautta.