Vaikuttava Nuori : yläkoulun oppilaskuntahallituksen peruskoulutusopas
Koskinen, Eeva-Liisa (2012)
Koskinen, Eeva-Liisa
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204044112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204044112
Tiivistelmä
Perusopetuksen kouluissa voi olla oppilaista koostuva oppilaskunta, mutta toiminta on muuttumassa
uuden Lapsi- ja nuorisopoliittisen kehittämisohjelman 2012–2015 aikana. Tällöin jokaisessa perusopetuksen
koulussa pitää olla oppilaskunta ja oppilaskunnan hallitus. Oppilaskunnan tärkeimpänä tehtävänä
on tuoda nuoren ääni kuuluville niin omassa koulussa kuin oman kunnan alueellakin.
Satakunnan alueella jokaisessa perusopetuksen yläkoulussa on oppilaskuntatoimintaa. Opinnäytetyöni
kohderyhmänä olivat yläkoulujen oppilaskuntien hallitukset ja heidän ohjaajansa. Opinnäytetyöni tarkoituksena
oli tuottaa peruskoulutusopas yläkoulujen oppilaskuntien uusille hallitustoimijoille. Työni oli
toiminnallinen opinnäytetyö ja se sisältää raporttiosuuden ja peruskoulutusoppaan.
Opinnäytetyön tilaajana oli Mannerheimin Lastensuojeluliiton Satakunnan piiri ry. Tilaustyön perusajatuksena
oli oppilaskuntatoiminnan kehittäminen ja koordinointi Satakunnan alueella pilottihankkeen
jälkeen.
Peruskoulutusopas uusille yläkoulujen oppilaskuntien hallituksille on toiminnallinen kokonaisuus, joka
koostuu kuudesta osiosta: tutustuminen – ryhmäytyminen – osallisuus ja osallistuminen - oppilaskuntatoiminta
– kokoustaidot – esiintymistaidot yhteensä 12 tuntia. Oppaan keskeisinä tavoitteina ovat uuden
hallituksen jäsenten tutustuminen toisiinsa ryhmäyttämällä heitä erilaisin toiminnallisin menetelmin
sekä saada perustietoa oppilaskuntahallitustyöskentelystä. Lisäksi työn tilaajan MLL:n Satakunnan
piirin näkökulmasta kolmannen sektorin ja kuntien välisen yhteistyön lisääminen on ollut keskeisenä
tavoitteena opasta tehdessäni. Opas muotoutui lopulliseen muotoonsa pilotoimalla koulutusta ja opasta
yhdessä kuuden Satakunnan kunnan yläkoulun oppilaskuntien hallitusten kanssa. Nuorilla oli mahdollisuus
vaikuttaa oppaan valmistumiseen koko prosessin ajan.
Oppilaskuntatoiminnan peruskoulutusoppaan kehittäminen ja levittäminen koko Satakuntaan ja mahdollisesti
laajemmallekin alueelle jatkuu uuden hankerahoituksen selvittyä. Ajatuksena on levittää yläkoulujen
koulutusopasta ja muokata opas myös alakoulujen oppilaskuntahallitusten käyttöön. Peruskoulutusoppaan
ja siihen liittyvän koulutuksen tuotteistaminen MLL:n Satakunnan piirin palvelutoiminnaksi
on valmiina vuoden 2013 alusta. Opas ja siihen liittyvä koulutus ovat nuorten osallisuuden, yhteisöllisyyden
ja arjessa selviytymisen pieniä keinoja antaa nuorille mahdollisuuksia vaikuttaa nykyisessä
ja tulevassa yhteiskunnassamme.
uuden Lapsi- ja nuorisopoliittisen kehittämisohjelman 2012–2015 aikana. Tällöin jokaisessa perusopetuksen
koulussa pitää olla oppilaskunta ja oppilaskunnan hallitus. Oppilaskunnan tärkeimpänä tehtävänä
on tuoda nuoren ääni kuuluville niin omassa koulussa kuin oman kunnan alueellakin.
Satakunnan alueella jokaisessa perusopetuksen yläkoulussa on oppilaskuntatoimintaa. Opinnäytetyöni
kohderyhmänä olivat yläkoulujen oppilaskuntien hallitukset ja heidän ohjaajansa. Opinnäytetyöni tarkoituksena
oli tuottaa peruskoulutusopas yläkoulujen oppilaskuntien uusille hallitustoimijoille. Työni oli
toiminnallinen opinnäytetyö ja se sisältää raporttiosuuden ja peruskoulutusoppaan.
Opinnäytetyön tilaajana oli Mannerheimin Lastensuojeluliiton Satakunnan piiri ry. Tilaustyön perusajatuksena
oli oppilaskuntatoiminnan kehittäminen ja koordinointi Satakunnan alueella pilottihankkeen
jälkeen.
Peruskoulutusopas uusille yläkoulujen oppilaskuntien hallituksille on toiminnallinen kokonaisuus, joka
koostuu kuudesta osiosta: tutustuminen – ryhmäytyminen – osallisuus ja osallistuminen - oppilaskuntatoiminta
– kokoustaidot – esiintymistaidot yhteensä 12 tuntia. Oppaan keskeisinä tavoitteina ovat uuden
hallituksen jäsenten tutustuminen toisiinsa ryhmäyttämällä heitä erilaisin toiminnallisin menetelmin
sekä saada perustietoa oppilaskuntahallitustyöskentelystä. Lisäksi työn tilaajan MLL:n Satakunnan
piirin näkökulmasta kolmannen sektorin ja kuntien välisen yhteistyön lisääminen on ollut keskeisenä
tavoitteena opasta tehdessäni. Opas muotoutui lopulliseen muotoonsa pilotoimalla koulutusta ja opasta
yhdessä kuuden Satakunnan kunnan yläkoulun oppilaskuntien hallitusten kanssa. Nuorilla oli mahdollisuus
vaikuttaa oppaan valmistumiseen koko prosessin ajan.
Oppilaskuntatoiminnan peruskoulutusoppaan kehittäminen ja levittäminen koko Satakuntaan ja mahdollisesti
laajemmallekin alueelle jatkuu uuden hankerahoituksen selvittyä. Ajatuksena on levittää yläkoulujen
koulutusopasta ja muokata opas myös alakoulujen oppilaskuntahallitusten käyttöön. Peruskoulutusoppaan
ja siihen liittyvän koulutuksen tuotteistaminen MLL:n Satakunnan piirin palvelutoiminnaksi
on valmiina vuoden 2013 alusta. Opas ja siihen liittyvä koulutus ovat nuorten osallisuuden, yhteisöllisyyden
ja arjessa selviytymisen pieniä keinoja antaa nuorille mahdollisuuksia vaikuttaa nykyisessä
ja tulevassa yhteiskunnassamme.