Opiskelijoiden Reilun kaupan tuotteiden ostokäyttäytyminen
Kauppi, Elina (2012)
Kauppi, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204034083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204034083
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella opiskelijoiden Reilun kaupan tuotteiden ostokäyttäytymistä. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää, ostavatko opiskelijat Reilun kaupan tuotteita, syitä niiden ostamiseen tai ostamatta jättämiseen, mistä ja mitä tuotteita ostetaan ja onko tarjonta kattavaa. Vastaajilta tiedusteltiin myös, mikä saisi heidät ostamaan Reilun kaupan tuotteita nykyistä enemmän ja millaisina tuotteita pidetään.
Teoriaosassa käsitellään Reilun kaupan järjestelmää ja ostokäyttäytymistä. Reilua kauppaa käsitellään kertomalla sen historiasta niin Suomessa kuin maailmalla. Lisäksi pureudutaan yh-distyksen periaatteisiin, kriteereihin ja niiden valvontaan sekä sen tuottamiin hyötyihin. Opinnäytetyössä käsitellään lyhyesti myös Reilun kaupan tuotevalikoimaa. Opinnäytetyön toinen teorialuku koostuu kuluttajan ostokäyttäytymisestä. Siinä käsitellään ostokäyttäytymiseen liittyviä demografisia, psykologisia ja sosiaalisia tekijöitä sekä tarkastellaan ostoprosessia ja vastuullista kuluttamista.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa toteutettiin kvantitatiivinen tutkimus, jossa tietojen keräämiseen käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Kysely laadittiin teoriaosan pohjalta ja lähetettiin Laurea Leppävaaran 2011 syksyllä ja 2012 keväällä aloittaneille Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon sekä Palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelmien opiskelijoille. Sähköinen kyselylomake julkaistiin myös Reilun kaupan edistämisyhdistyksen Facebook-sivulla, mikä mahdollisti myös muiden opiskelijoiden vastaamisen kyselyyn. Opiskelijoilta saatiin vastauksia yhteensä 131 kappaletta. Kyselyn avulla selvisi, että vastanneista opiskelijoista jopa 94 % ostaa Reilun kaupan tuotteita. Tyypillisimpiä ostopäätökseen vaikuttavia motiiveja olivat eettiset tekijät hyvän mielen saamisesta tuottajien tukemiseen. Yleisin syy Reilun kaupan tuotteiden ostamatta jättämiseen oli tuotteiden korkea hinta.
Tulosten perusteella Reilun kaupan edistämisyhdistyksen kannattaisi tuoda enemmän esille sitä, kuinka Reilun kaupan tuotteista maksettu lisä auttaa tuottajia ja heidän yhteisöjä. Vastausten perusteella kuluttajat kaipaavat myös tietoa siitä, mitä he tukevat omalla ostokäyttäytymisellään, jos ostavat Reilun kaupan tuotteiden sijaan kilpailevia tuotteita. Jotta tuotteiden ostajakunta kasvaisi, tulisi tuotteita ja Reilun kaupan edistämisyhdistyksen kotisivujen kattavaa tietomäärää tuoda kuluttajien arkeen myös muiden mediakanavien kautta.
Teoriaosassa käsitellään Reilun kaupan järjestelmää ja ostokäyttäytymistä. Reilua kauppaa käsitellään kertomalla sen historiasta niin Suomessa kuin maailmalla. Lisäksi pureudutaan yh-distyksen periaatteisiin, kriteereihin ja niiden valvontaan sekä sen tuottamiin hyötyihin. Opinnäytetyössä käsitellään lyhyesti myös Reilun kaupan tuotevalikoimaa. Opinnäytetyön toinen teorialuku koostuu kuluttajan ostokäyttäytymisestä. Siinä käsitellään ostokäyttäytymiseen liittyviä demografisia, psykologisia ja sosiaalisia tekijöitä sekä tarkastellaan ostoprosessia ja vastuullista kuluttamista.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa toteutettiin kvantitatiivinen tutkimus, jossa tietojen keräämiseen käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Kysely laadittiin teoriaosan pohjalta ja lähetettiin Laurea Leppävaaran 2011 syksyllä ja 2012 keväällä aloittaneille Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon sekä Palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelmien opiskelijoille. Sähköinen kyselylomake julkaistiin myös Reilun kaupan edistämisyhdistyksen Facebook-sivulla, mikä mahdollisti myös muiden opiskelijoiden vastaamisen kyselyyn. Opiskelijoilta saatiin vastauksia yhteensä 131 kappaletta. Kyselyn avulla selvisi, että vastanneista opiskelijoista jopa 94 % ostaa Reilun kaupan tuotteita. Tyypillisimpiä ostopäätökseen vaikuttavia motiiveja olivat eettiset tekijät hyvän mielen saamisesta tuottajien tukemiseen. Yleisin syy Reilun kaupan tuotteiden ostamatta jättämiseen oli tuotteiden korkea hinta.
Tulosten perusteella Reilun kaupan edistämisyhdistyksen kannattaisi tuoda enemmän esille sitä, kuinka Reilun kaupan tuotteista maksettu lisä auttaa tuottajia ja heidän yhteisöjä. Vastausten perusteella kuluttajat kaipaavat myös tietoa siitä, mitä he tukevat omalla ostokäyttäytymisellään, jos ostavat Reilun kaupan tuotteiden sijaan kilpailevia tuotteita. Jotta tuotteiden ostajakunta kasvaisi, tulisi tuotteita ja Reilun kaupan edistämisyhdistyksen kotisivujen kattavaa tietomäärää tuoda kuluttajien arkeen myös muiden mediakanavien kautta.