Kaularangan syvien lihasten vaikutus lukiolaisten niskakipuun
Laukkanen, Juha (2012)
Laukkanen, Juha
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204034072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204034072
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee lukiolaisten niskakipuja, joita pyrin lukiolaisilta kahdeksan viikon harjoittelulla vähentämään. Harjoitteita oli kolme ja oppilaat suorittivat ne päivittäin kotiharjoitteina. Oppilaita oli yhteensä kahdeksan, joista yksi jätti tutkimuksen kesken.
Kyseessä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Työn teoriaosuus perustuu tieteellisesti tutkittuun tietoon. Työ sisältää tietoa kaularangan rakenteesta, niskavaivojen yleisyydestä ja kaularangan lihasten harjoittelusta. Työ tehtiin yhteistyössä Arkadian yhteislyseon liikunnanopettajan kanssa, jolle työ antaa hyvin lisätietoa niskalihasten vahvistamisesta ja hän voi käyttää työtä liikunnanopetuksen apuvälineenä.
Niskavaivat ovat yleistyneet koululaisilla selvästi ja tietokoneen käytön yleistyttyä nuoret viettävät yhä enemmän aikaa päätteen ääressä. Koulujen pulpetit ja tuolit eivät yleensä vastaa oppilaan mittoja, sen vuoksi työskentelyasento on usein väärä. Tutkimukset ovat osoittaneet, että syvien kaularangan lihasten säännöllisellä harjoittelulla pystytään vähentämään niskakipuja. Terapeuttisella harjoittelulla pyrimme syvien kaularanganlihasten vahvistamiseen.
Tutkimuksen aikana tehdyt harjoitteet vähensivät selvästi lukiolaisten niskakipuja. Viidellä oppilaalla seitsämästä kivut vähenivät minimaaliseksi. Syvien kaularangan lihasten isometristä voimaa mitattiin CCF-testillä ja staattisella testillä mitattiin kaularangan koukistajalihasten lihaskestävyyttä. Tuloksissa kaularangan syvien koukistajalihasten isometrinen voima lisääntyi 14 prosenttia ja kaularangan koukistajien lihaskestävyys nousi 49 prosenttia. Kipukyselyssä selvitettiin kivun toiminnallista haittaa ja se väheni oppilailla keskimäärin 50 prosenttia. VAS-kipujanalla kipua arvioidessa oppilaiden kivun määrä putosi 57 prosenttia. Päänsärkyjen määrässä tapahtui kaikista suurin muutos (73 %), ne poistuivat kahta oppilasta lukuunottamatta kokonaan. Lukiolaisten harjoitusmotivaatio osoittautui tutkimuksessa kiitettäväksi. Syvien kaularanganlihasten harjoittelulla oli siis huomattava vaikutus lukiolaisten niskakipuihin. Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että laaditut harjoitteet voisivat hyvin toimia tulevaisuudessa liikunnan opetuksen apuvälineenä.
Kyseessä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Työn teoriaosuus perustuu tieteellisesti tutkittuun tietoon. Työ sisältää tietoa kaularangan rakenteesta, niskavaivojen yleisyydestä ja kaularangan lihasten harjoittelusta. Työ tehtiin yhteistyössä Arkadian yhteislyseon liikunnanopettajan kanssa, jolle työ antaa hyvin lisätietoa niskalihasten vahvistamisesta ja hän voi käyttää työtä liikunnanopetuksen apuvälineenä.
Niskavaivat ovat yleistyneet koululaisilla selvästi ja tietokoneen käytön yleistyttyä nuoret viettävät yhä enemmän aikaa päätteen ääressä. Koulujen pulpetit ja tuolit eivät yleensä vastaa oppilaan mittoja, sen vuoksi työskentelyasento on usein väärä. Tutkimukset ovat osoittaneet, että syvien kaularangan lihasten säännöllisellä harjoittelulla pystytään vähentämään niskakipuja. Terapeuttisella harjoittelulla pyrimme syvien kaularanganlihasten vahvistamiseen.
Tutkimuksen aikana tehdyt harjoitteet vähensivät selvästi lukiolaisten niskakipuja. Viidellä oppilaalla seitsämästä kivut vähenivät minimaaliseksi. Syvien kaularangan lihasten isometristä voimaa mitattiin CCF-testillä ja staattisella testillä mitattiin kaularangan koukistajalihasten lihaskestävyyttä. Tuloksissa kaularangan syvien koukistajalihasten isometrinen voima lisääntyi 14 prosenttia ja kaularangan koukistajien lihaskestävyys nousi 49 prosenttia. Kipukyselyssä selvitettiin kivun toiminnallista haittaa ja se väheni oppilailla keskimäärin 50 prosenttia. VAS-kipujanalla kipua arvioidessa oppilaiden kivun määrä putosi 57 prosenttia. Päänsärkyjen määrässä tapahtui kaikista suurin muutos (73 %), ne poistuivat kahta oppilasta lukuunottamatta kokonaan. Lukiolaisten harjoitusmotivaatio osoittautui tutkimuksessa kiitettäväksi. Syvien kaularanganlihasten harjoittelulla oli siis huomattava vaikutus lukiolaisten niskakipuihin. Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että laaditut harjoitteet voisivat hyvin toimia tulevaisuudessa liikunnan opetuksen apuvälineenä.