Henkilöstön sitouttaminen uuteen toimintatapaan johtamisen haasteena : Case Tuntinetti, työajanseurantaväline
Hiltunen, Sari; Rantanen, Merja (2012)
Hiltunen, Sari
Rantanen, Merja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204034067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204034067
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on henkilöstön sitouttaminen uuteen toimintatapaan ja kohdeyrityksenä on Finnair-konserniin kuuluva Finnair Shared Services. Kohdeyrityksessä otettiin keväällä 2011 käyttöön Tuntinetti-järjestelmä työajanseurantaa varten sisäisen laskutuksen tueksi. Hyvä ajatus ei ole kuitenkaan edennyt onnistuneesti toimintaan. Kohdeyrityksessä on todettu, ettei järjestelmän käyttöönotto ole onnistunut tavoitteiden mukaisesti.
Uuden järjestelmän käyttöönotto vaatii ihmisiltä muutosta toimintatapoihin, joten heidät olisi saatava motivoitumaan muutosjohtamisen keinoin. Teoriaosuudessa tutkimme yksilön tapaa reagoida muutokseen, muutoksen eri vaiheita ja sitä, miten muutosjohtamisella voidaan vaikuttaa muutoksen onnistuneeseen toteuttamiseen. Teorian kautta tuli esille etenkin työyhteisön luottamusilmapiirin ja vuorovaikutuksellisen muutosviestinnän vaikutus muutoksen läpiviemiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää syitä järjestelmän käyttöönoton osittaiseen epäonnistumiseen ja samalla löytää keinoja käytön lisäämiseen ja tehostamiseen. Tutkimusmenetelmänä käytimme kvantitatiivista kyselytutkimusta. Se toteutettiin e-lomakkeella, jonka linkki lähetettiin kaikille kohdeyrityksessä työskenteleville sähköpostilla joulukuussa 2011.
Kyselytutkimuksen tuloksien perusteella voidaan todeta, että jos uuden toimintatavan käyttötarkoitusta ei saada markkinoitua käyttäjille, käyttöönotto epäonnistuu ja muutos jää toteutumatta. Tuntinetti-projektin kannalta sisäisen laskutuksen tärkeyden sisäistäminen organisaatiossa on olennaista ja se jää selkeästi puuttumaan. Tutkimuksesta ilmeni myös, että henkilöstö kokee tapahtuneen huomattavasti muutoksia työympäristössään jo ennen Tuntinetti-projektia. Havaintomme mukaan projektin aikana organisaatiossa käynnissä olleet muutoshankkeet vaikuttivat negatiivisesti projektin onnistumiseen. Voidaankin todeta, että uuden toimintatavan käyttöönotossa toteutuksen ajankohtaan tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Koska aika on paljon rahaa, ovat sen seuranta ja hallinta osa kustannusten hallintaa. Havaitsimme, että tehokkaasti käytettynä Tuntinetistä voidaan saada kohdeyritykseen hyvä apuväline sekä sisäisen laskutuksen hinnoitteluun että tarvittaessa myös laajemmin työajankäytön kustannusten arviointiin.
Uuden järjestelmän käyttöönotto vaatii ihmisiltä muutosta toimintatapoihin, joten heidät olisi saatava motivoitumaan muutosjohtamisen keinoin. Teoriaosuudessa tutkimme yksilön tapaa reagoida muutokseen, muutoksen eri vaiheita ja sitä, miten muutosjohtamisella voidaan vaikuttaa muutoksen onnistuneeseen toteuttamiseen. Teorian kautta tuli esille etenkin työyhteisön luottamusilmapiirin ja vuorovaikutuksellisen muutosviestinnän vaikutus muutoksen läpiviemiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää syitä järjestelmän käyttöönoton osittaiseen epäonnistumiseen ja samalla löytää keinoja käytön lisäämiseen ja tehostamiseen. Tutkimusmenetelmänä käytimme kvantitatiivista kyselytutkimusta. Se toteutettiin e-lomakkeella, jonka linkki lähetettiin kaikille kohdeyrityksessä työskenteleville sähköpostilla joulukuussa 2011.
Kyselytutkimuksen tuloksien perusteella voidaan todeta, että jos uuden toimintatavan käyttötarkoitusta ei saada markkinoitua käyttäjille, käyttöönotto epäonnistuu ja muutos jää toteutumatta. Tuntinetti-projektin kannalta sisäisen laskutuksen tärkeyden sisäistäminen organisaatiossa on olennaista ja se jää selkeästi puuttumaan. Tutkimuksesta ilmeni myös, että henkilöstö kokee tapahtuneen huomattavasti muutoksia työympäristössään jo ennen Tuntinetti-projektia. Havaintomme mukaan projektin aikana organisaatiossa käynnissä olleet muutoshankkeet vaikuttivat negatiivisesti projektin onnistumiseen. Voidaankin todeta, että uuden toimintatavan käyttöönotossa toteutuksen ajankohtaan tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Koska aika on paljon rahaa, ovat sen seuranta ja hallinta osa kustannusten hallintaa. Havaitsimme, että tehokkaasti käytettynä Tuntinetistä voidaan saada kohdeyritykseen hyvä apuväline sekä sisäisen laskutuksen hinnoitteluun että tarvittaessa myös laajemmin työajankäytön kustannusten arviointiin.