Helsingfors-Vanda flygplats VIP Service : En flytt från två lokaler till en
Helenius, Ann-Kristin (2012)
Helenius, Ann-Kristin
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204024037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204024037
Tiivistelmä
Då jag själv har arbetat som VIP koordinator på Helsingfors-Vanda flygplats, var valet av ämne glas klart. Syftet med arbetet är att utreda möjligheterna att flytta hela VIP Servicen ifrån två lokaler till endast en samt problem som kunde uppstå i samband med en sådan förändring. Problemställningen frågar vilka för- och nackdelar en sammanflyttning skulle innebära. Att detta inte undersökts tidigare kommer även fram. Teorin behandlar fyra olika ämnesområden: kundservice, serviceutrymmen, tjänster och kvalitet. Teorin är från olika källor som behandlar nämnda ämnen. I metodredovisningen behandlas valet av metod och de valda metoderna redovisas. Metoder som använts är två, öppna intervjuer samt observationer. Observationerna kommer till största del från mina egna erfarenheter som VIP koordinator. I intervjuerna deltog sju personer som alla arbetar i VIP Servicen på Helsingfors-Vanda flygplats. En intervju med chefsassistenten från Arlanda flygplats gjordes som jämförelse. Intervjufrågorna behandlas i arbetets metoddel. Ett av arbetets resultat var att de som har arbetat längst vid VIP tjänsten inte var lika positivt inställda till en flytt av tjänsten som de nyare arbetstagarna Dessa var över lag mera öppna för idén om en flytt. Överlag gav intervjuerna bilden att en flytt skulle medföra en hel del fördelar men även nackdelar. Detta även om en del av respondenterna inte såg en flytt som lika gynnsam. Frågan om transport av kunderna med egna bilar behandlades, med klara responsen att VIP Servicen skulle behöva egna transportmedel. Idag sköts transporterna till planen med bussar. En modernisering av utrymmena för tjänsten behandlades likväl som en ändring och eventuell modernisering av VIP servicepaket och möjligheten för nya tjänster, som t.ex. en expresstjänst. Arbetets relevans inbegrips av att resultatet kan användas av VIP Servicen då det kontinuerligt moderniseras och då VIP Servicen som ett tjänsteföretag inom turismen måste vara trendigt och attraktivt. Since I have been working as a VIP Coordinator at Helsinki-Vantaa Airport VIP Service, the choice of topic for my thesis was clear. The aim of this thesis is to research the feasi-bility of moving the VIP Service from two locations to one as well as possible problems that could appear in the process. The research question discusses how the move could be performed. This has never been researched before. The theory processes four different areas, these are: customer service, service areas, services and quality. The theory stems from different books and part of it is derived from websites covering these subjects. The method part discusses the method of choice, which were two open interviews and person-al observations. Observations since I work as a VIP Coordinator. Seven people took part in the interviews; all of them work for the VIP Service. One comparative interview was done with the assistant chief of Arlanda VIP Service. Questions used in the interviews are covered in the method part of this report. A result from the interview’s was that those who have worked in the VIP Service longest were less positive toward a move as the newer members of the staff. But the most common answer was that a move could be pos-sible. The question of cars for the VIP Service was also discussed, conclusion being that cars would be needed. Today transportation to the airplanes is done by bus. Other results of the interviews were that the facilities of the VIP Service should be modernized and al-so the service packages need to be rethought. Also launching of some new services could be good, like an Express service. The result of this research can be used by the VIP Ser-vice for their constant renewal and tourist businesses need to stay trendy and current.