Konseptisuunnittelijan työnkuva verkkomedian tuotannossa
Saastamoinen, Anni (2012)
Saastamoinen, Anni
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203313978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203313978
Tiivistelmä
Konseptisuunnittelijan työnkuva verkkomedian tuotannossa on epäselvä. Markkinoilla ei ole vielä kattavaa opaskirjallisuutta. Tieto on hajallaan monissa eri lähteissä ja konseptisuunnittelija työnkuva esiintyy niissä eri nimillä.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia, mikä on konseptisuunnittelijan työnkuva verkkomedian tuotannossa. Työssä selvitetään, mitä konseptisuunnittelijan tulee tietää, kuinka konseptisuunnittelijan pitää kyetä hyödyntämään tietojaan ja mikä merkitys konseptisuunnittelijan työnkuvalla on verkkomedian tuotannossa. Tutkimus rajattiin käsittelemään tilannetta jossa konseptisuunnittelija on kiinteä tuotantoryhmän jäsen.
Tutkimusaineistona käytettiin tekijän omia kokemuksia ja niistä syntyneitä havaintoja sekä lähdekirjallisuutta. Näiden pohjalta tutkimuksessa luotiin kokonaisvaltainen kuva konseptisuunnittelijan työnkuvasta verkkomedian tuotannossa.
Konseptisuunnittelijan työnkuva on erittäin merkittävässä asemassa verkkomedian tuotannossa. Ilman konseptisuunnittelijan työpanosta tuotannolla ei olisi selvää suuntaa tai runkoa, jonka mukaan sovellus rakennetaan.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia, mikä on konseptisuunnittelijan työnkuva verkkomedian tuotannossa. Työssä selvitetään, mitä konseptisuunnittelijan tulee tietää, kuinka konseptisuunnittelijan pitää kyetä hyödyntämään tietojaan ja mikä merkitys konseptisuunnittelijan työnkuvalla on verkkomedian tuotannossa. Tutkimus rajattiin käsittelemään tilannetta jossa konseptisuunnittelija on kiinteä tuotantoryhmän jäsen.
Tutkimusaineistona käytettiin tekijän omia kokemuksia ja niistä syntyneitä havaintoja sekä lähdekirjallisuutta. Näiden pohjalta tutkimuksessa luotiin kokonaisvaltainen kuva konseptisuunnittelijan työnkuvasta verkkomedian tuotannossa.
Konseptisuunnittelijan työnkuva on erittäin merkittävässä asemassa verkkomedian tuotannossa. Ilman konseptisuunnittelijan työpanosta tuotannolla ei olisi selvää suuntaa tai runkoa, jonka mukaan sovellus rakennetaan.