Vanhempien kokemuksia varhaisen vuorovaikutuksen tukemisesta Lahden ensikodissa
Huttula, Laura; Heikkilä, Minna (2012)
Huttula, Laura
Heikkilä, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203313973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203313973
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata vanhempien kokemuksia varhaisen vuorovaikutuksen tukemisesta Lahden ensikodissa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa toimeksiantajalle siitä, miten vanhemmat kokevat varhaista vuorovaikutusta
tuettavan Lahden ensikodissa. Tulosten avulla toimeksiantaja ja työntekijät voivat arvioida ja kehittää toimintaansa.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina, jotka toteutettiin teemahaastatteluina. Kerätty aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysimenetelmällä.
Tulosten mukaan varhaista vuorovaikutusta tuetaan Lahden ensikodissa hyvin monipuolisesti. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen lähtee asiakkaan yksilöllisistä tarpeista. Työntekijät tukevat vanhempia vuorovaikutukseen lapsen kanssa arjen päivittäisissä hoitotilanteissa toimimalla itse mallinantajina. Vanhempien jaksamista tuetaan tarjoamalla lastenhoitoapua ja vanhemmille suunnattuja ryhmä-toimintoja. Myös vauva–vanhempi -ryhmissä opetellaan vuorovaikutusta jumpan ja leikin avulla. Vanhemmat kokivat saaneensa hoitojakson aikana tietoa vauvan päivittäiseen hoitoon liittyvistä asioista. Ensikoti koettiin turvalliseksi paikaksi, ja jakson kerrottiin olleen hyödyllinen. Vanhemmat kertoivat tunnistaneensa pärjäämättömyytensä uuden elämäntilanteen edessä. Jakson aikana he kokivat kasvaneensa vanhempina ja huomasivat elämänarvojen järjestäytyneen uudelleen ja itseluottamuksen kasvaneen. Kehittämishaasteiksi nousivat isille kohdistetun toiminnan vähäisyys sekä asiakkaan ja työntekijän toiveiden ja tarpeiden
kohtaamattomuus.
Jatkotutkimusaiheita ovat isien kokemusten tutkiminen varhaisen vuorovaikutuksen tukemisesta, varhaista vuorovaikutusta tukevan toiminnallisen tapahtuman järjestäminen ja vanhemmille suunnatun opaslehden tekeminen varhaisen vuorovaikutuksen tärkeydestä ja tukemisen keinoista.
tuettavan Lahden ensikodissa. Tulosten avulla toimeksiantaja ja työntekijät voivat arvioida ja kehittää toimintaansa.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina, jotka toteutettiin teemahaastatteluina. Kerätty aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysimenetelmällä.
Tulosten mukaan varhaista vuorovaikutusta tuetaan Lahden ensikodissa hyvin monipuolisesti. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen lähtee asiakkaan yksilöllisistä tarpeista. Työntekijät tukevat vanhempia vuorovaikutukseen lapsen kanssa arjen päivittäisissä hoitotilanteissa toimimalla itse mallinantajina. Vanhempien jaksamista tuetaan tarjoamalla lastenhoitoapua ja vanhemmille suunnattuja ryhmä-toimintoja. Myös vauva–vanhempi -ryhmissä opetellaan vuorovaikutusta jumpan ja leikin avulla. Vanhemmat kokivat saaneensa hoitojakson aikana tietoa vauvan päivittäiseen hoitoon liittyvistä asioista. Ensikoti koettiin turvalliseksi paikaksi, ja jakson kerrottiin olleen hyödyllinen. Vanhemmat kertoivat tunnistaneensa pärjäämättömyytensä uuden elämäntilanteen edessä. Jakson aikana he kokivat kasvaneensa vanhempina ja huomasivat elämänarvojen järjestäytyneen uudelleen ja itseluottamuksen kasvaneen. Kehittämishaasteiksi nousivat isille kohdistetun toiminnan vähäisyys sekä asiakkaan ja työntekijän toiveiden ja tarpeiden
kohtaamattomuus.
Jatkotutkimusaiheita ovat isien kokemusten tutkiminen varhaisen vuorovaikutuksen tukemisesta, varhaista vuorovaikutusta tukevan toiminnallisen tapahtuman järjestäminen ja vanhemmille suunnatun opaslehden tekeminen varhaisen vuorovaikutuksen tärkeydestä ja tukemisen keinoista.