Henkilöstöjohtamisen keskeisten prosessien kehittäminen The We Are Groupissa
Kosonen, Kira (2012)
Kosonen, Kira
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203293907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203293907
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona kustannus-, ravintola- ja viinialalla toimivalle yh-tiölle, The We Are Groupille. Toimeksiannon tavoitteena oli kehittää yrityksen keskeisimpien henkilöstöjohtamisen prosessien toteuttamista ja parantaa sen avulla yrityksen kasvumahdollisuuksia tulevaisuudessa yritystoiminnan laajentuessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää prosessien kehittämiskohdat, laatia kehittämiskohdille kehitysehdotuksia, suunnitella prosessit uudelleen ja laatia prosesseja tukevaa materiaalia henkilöstöjohtamisen avuksi yrityksessä. Henkilöstöjohtamisen keskeisiä tutkittavia prosesseja työssä ovat rekrytointi, osaamisen kehittäminen ja suorituksen johtaminen. Työ on rajattu koskemaan ainoastaan yrityksen ravintolatoiminnan asiakaspalveluhenkilökuntaa.
Kehittämistyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka avulla työssä pyrittiin ymmärtämään yrityksen nykytilanne prosessien toteuttamisessa, tunnistaa niissä ilmenneet ongelmat ja tuottaa ongelmiin kehittämisehdotuksia aiheen kirjallisuutta ja asiantuntijahaastatteluita hyödyntäen. Tapaustutkimuksen nykytilanteiden selvittämisessä ja asiantuntijahaastatteluissa on käytetty avoimen haastattelun ja havainnoinnin laadullisia menetelmiä. Haastattelut toteutettiin yrityksen henkilöstöjohtamisen prosessien avainhenkilöiden ja aiheen asiantuntijoiden kanssa syksyllä 2011 ja havainnointia tehtiin yrityksen henkilöstöjohtamisen prosessien toiminnoista, kesän ja syksyn 2011 aikana.
Tapaustutkimuksessa ilmeni prosessien heikko suunnitelmallisuus ja epämääräiset toi-mintatavat yrityksessä. Kaikissa kolmessa henkilöstöjohtamisen prosessissa ilmeni kehittämiskohtia prosessien onnistumisen avainalueissa. Työssä ehdotetaan parannuskei-noja näiden avainalueiden kehittämiseen laaditun materiaalin ja toimintaehdotusten avulla. Työssä esitetään myös uudet suunnitellut prosessimallit keskeisten henkilöstöjohtamisen prosessien toteutukseen tulevaisuudessa, jotta yritys pystyy hankkimaan, säilyttämään ja kehittämään sille menestyksen ja kasvun kannalta tärkeätä osaamista. Yrityksen omistajien kannattaisi tulevaisuudessa lisäksi pohtia henkilöstöassistentin palkkaamista omistajien ja esimiesten avuksi prosessien tarkoituksenmukaista toteutusta varten.
Kehittämistyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka avulla työssä pyrittiin ymmärtämään yrityksen nykytilanne prosessien toteuttamisessa, tunnistaa niissä ilmenneet ongelmat ja tuottaa ongelmiin kehittämisehdotuksia aiheen kirjallisuutta ja asiantuntijahaastatteluita hyödyntäen. Tapaustutkimuksen nykytilanteiden selvittämisessä ja asiantuntijahaastatteluissa on käytetty avoimen haastattelun ja havainnoinnin laadullisia menetelmiä. Haastattelut toteutettiin yrityksen henkilöstöjohtamisen prosessien avainhenkilöiden ja aiheen asiantuntijoiden kanssa syksyllä 2011 ja havainnointia tehtiin yrityksen henkilöstöjohtamisen prosessien toiminnoista, kesän ja syksyn 2011 aikana.
Tapaustutkimuksessa ilmeni prosessien heikko suunnitelmallisuus ja epämääräiset toi-mintatavat yrityksessä. Kaikissa kolmessa henkilöstöjohtamisen prosessissa ilmeni kehittämiskohtia prosessien onnistumisen avainalueissa. Työssä ehdotetaan parannuskei-noja näiden avainalueiden kehittämiseen laaditun materiaalin ja toimintaehdotusten avulla. Työssä esitetään myös uudet suunnitellut prosessimallit keskeisten henkilöstöjohtamisen prosessien toteutukseen tulevaisuudessa, jotta yritys pystyy hankkimaan, säilyttämään ja kehittämään sille menestyksen ja kasvun kannalta tärkeätä osaamista. Yrityksen omistajien kannattaisi tulevaisuudessa lisäksi pohtia henkilöstöassistentin palkkaamista omistajien ja esimiesten avuksi prosessien tarkoituksenmukaista toteutusta varten.