Kuljetusketjussa paperirullille aiheutuvat vauriot
Tuominen, Tommi (2012)
Tuominen, Tommi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203293894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203293894
Tiivistelmä
Paperirullien toimittaminen asiakkaalle muodostaa toimitusketjun, joka on monen eri tekijän yhteistoiminnan tulos. Laajaa ammattitaitoa vaativille paperirullien käsittelylle ja kuljetuksille tehtaalta asiakkaalle on laadittu tarkat suunnitelmat. Kuljetusketjun pitkät matkat ja useat käsittelykerrat aiheuttavat vaurioita tuotteeseen. Vahinkojen ehkäisemiseksi on otettu käyttöön erilaiset laadulliset seurantajärjestelmät sekä henkilökunnan ammattitaitoa ylläpitävät koulutukset. Vaurioita toimitusketjussa kuitenkin syntyy, ja niihin reagointi sekä korjaavien toimenpiteiden kehittäminen on osa yrityksen laatukehitystä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kuljetusketjussa rikkoutuneita paperirullia UPM-Kymmene Oyj:n Jokilaakson, Kymin ja Tervasaaren paperitehtailta eräälle asiakkaalle. Vaurioiden aiheuttajien kuvaaminen ja korjaavien toimenpidemuutosten esille tuominen oli työn tärkein tehtävä. Lisäksi yhtenä osana oli lyhyesti selvittää eri kuljetusmuotojen edut ja haitat kuljetettaessa paperirullia.
Työn alussa paneuduttiin vaurioiden aiheuttajiin ja itse vaurioihin. Työn tämän osan suorittamiseksi haastateltiin työntekijöitä, kyseltiin kokemuksia sekä tutustuttiin paperin kuljetusketjuun. Näiden lisäksi apuna olivat vaurioitumistilastot vuodelta 2011, joiden pohjalta pystyttiin tekemään erilaisia kaavioita analysointia varten. Myös saadut prosessikuvaukset satamista sekä tuotantolaitoksilta auttoivat työn tekemisessä. Lisäksi työssä kuvattiin tarkasti vahinkojen aiheuttamat häiriöt toimitusketjuun sekä lyhyesti vertailtiin eri kuljetusmuotojen eroja.
Työn tuloksista voidaan tulkita, että trukkikäsittelyssä aiheutui eniten vahinkoja. Pääosin ne kohdistuivat rullan päätyihin ja kulmiin. Lisäksi kosteus on yleinen rullia vahingoittava tekijä. Työntekijöiden huolellisuus rullien käsittelyssä ja kuljetusvälineiden asianmukainen kunto ovat tekijöitä, joilla saadaan minimoitua vaurioitumisriski. Prosentuaalisesti toimitusketjussa vahingoittuneiden rullien kappalemäärät olivat minimaalisia, mutta niistä aiheutunut vaiva asiakkaalle on haitallista asiakassuhteelle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kuljetusketjussa rikkoutuneita paperirullia UPM-Kymmene Oyj:n Jokilaakson, Kymin ja Tervasaaren paperitehtailta eräälle asiakkaalle. Vaurioiden aiheuttajien kuvaaminen ja korjaavien toimenpidemuutosten esille tuominen oli työn tärkein tehtävä. Lisäksi yhtenä osana oli lyhyesti selvittää eri kuljetusmuotojen edut ja haitat kuljetettaessa paperirullia.
Työn alussa paneuduttiin vaurioiden aiheuttajiin ja itse vaurioihin. Työn tämän osan suorittamiseksi haastateltiin työntekijöitä, kyseltiin kokemuksia sekä tutustuttiin paperin kuljetusketjuun. Näiden lisäksi apuna olivat vaurioitumistilastot vuodelta 2011, joiden pohjalta pystyttiin tekemään erilaisia kaavioita analysointia varten. Myös saadut prosessikuvaukset satamista sekä tuotantolaitoksilta auttoivat työn tekemisessä. Lisäksi työssä kuvattiin tarkasti vahinkojen aiheuttamat häiriöt toimitusketjuun sekä lyhyesti vertailtiin eri kuljetusmuotojen eroja.
Työn tuloksista voidaan tulkita, että trukkikäsittelyssä aiheutui eniten vahinkoja. Pääosin ne kohdistuivat rullan päätyihin ja kulmiin. Lisäksi kosteus on yleinen rullia vahingoittava tekijä. Työntekijöiden huolellisuus rullien käsittelyssä ja kuljetusvälineiden asianmukainen kunto ovat tekijöitä, joilla saadaan minimoitua vaurioitumisriski. Prosentuaalisesti toimitusketjussa vahingoittuneiden rullien kappalemäärät olivat minimaalisia, mutta niistä aiheutunut vaiva asiakkaalle on haitallista asiakassuhteelle.