SPARRAUSTOIMINTA OSANA MATKAILUN ENNAKOINTITIEDON LUOMISPROSESSIA : ENNAKOINTITIEDON LUOMISESTA PALVELUTUOTTEEKSI
Harju-Myllyaho, Anu (2012)
Harju-Myllyaho, Anu
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203293876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203293876
Tiivistelmä
Tulevaisuus koskettaa meitä kaikkia. Ennakointityössä pyritään lisäämään ainakin tärkeimpien toimijoiden osallisuutta visioiden laatimiseen ja yhteisten strategisten toimien käynnistämiseen. Ennakointia kuvaavat hyvin esimerkiksi käsitteet pitkä aikaväli, toiminnallisuus, osallistuminen ja verkostoituminen.
Useimmat Lapin matkailuyrittäjät, pienet ja suuret, tekevät ennakointityötä ihan huomaamattaan.
Ennakoinnista kilpailukykyä Lapin matkailulle -hankkeessa vahvistetaan matkailualueiden ja matkailuyritysten ennakointiosaamista luomalla menetelmiä matkailun ennakointitiedon keruuseen, analysointiin ja levittämiseen sekä ennakointiosaamisen vahvistamiseen.
Havainnoinnin ja kirjallisuuden pohjalta tutkin opinnäytteessä sitä, kuinka matkailun ennakointitietoa tuotetaan yhdessä asiantuntijoiden ja matkailukentän kanssa. Käytännössä hankkeeseen osallistuvien matkailutoimijoiden tarvitsema tieto luodaan sparraustilaisuuksissa. Sparrauksen teemat vaihtelevat alueittain. Opinnäytteessä tarkastelen erityisesti sitä, miten suunniteltu sparrausmalli toimii eri ryhmissä ja erilaisilla teemoilla. Lisäksi tarkasteluun tulee hankkeen aikana toteutetun palvelun toimivuus hankkeen jälkeen. Problematiikka piilee siinä, kuinka sparrausprosessista ja sparraustilaisuuksista saadaan myytävä tuote.
Etnografisen tutkimuksen avulla olen kuvannut ennakoinnin sparrausprosessia rajatulta osin. Tuloksista voidaan nähdä, että ennakointisparrausprosessi on pitkälle kehitetty ja laadukkaasti toteutettu ja tarvitsee ainoastaan pientä täydennystä. Olen tehnyt ehdotukset sekä sparrausprosessin että tulevaisuudessa myytävän palvelutuotteen kehittämiseksi. Sparrausprosessiin liittyvä kehittämisehdotukseni koskee sparraustilaisuuksien välillä tapahtuvaa ennakointityön vahvistamista sosiaalisen median keinoin. Sparrauspalvelutuotteeseen liittyvä kehitystyö sisältää puolestaan palvelutuotteen sisäisen tuotteistamisen.
Useimmat Lapin matkailuyrittäjät, pienet ja suuret, tekevät ennakointityötä ihan huomaamattaan.
Ennakoinnista kilpailukykyä Lapin matkailulle -hankkeessa vahvistetaan matkailualueiden ja matkailuyritysten ennakointiosaamista luomalla menetelmiä matkailun ennakointitiedon keruuseen, analysointiin ja levittämiseen sekä ennakointiosaamisen vahvistamiseen.
Havainnoinnin ja kirjallisuuden pohjalta tutkin opinnäytteessä sitä, kuinka matkailun ennakointitietoa tuotetaan yhdessä asiantuntijoiden ja matkailukentän kanssa. Käytännössä hankkeeseen osallistuvien matkailutoimijoiden tarvitsema tieto luodaan sparraustilaisuuksissa. Sparrauksen teemat vaihtelevat alueittain. Opinnäytteessä tarkastelen erityisesti sitä, miten suunniteltu sparrausmalli toimii eri ryhmissä ja erilaisilla teemoilla. Lisäksi tarkasteluun tulee hankkeen aikana toteutetun palvelun toimivuus hankkeen jälkeen. Problematiikka piilee siinä, kuinka sparrausprosessista ja sparraustilaisuuksista saadaan myytävä tuote.
Etnografisen tutkimuksen avulla olen kuvannut ennakoinnin sparrausprosessia rajatulta osin. Tuloksista voidaan nähdä, että ennakointisparrausprosessi on pitkälle kehitetty ja laadukkaasti toteutettu ja tarvitsee ainoastaan pientä täydennystä. Olen tehnyt ehdotukset sekä sparrausprosessin että tulevaisuudessa myytävän palvelutuotteen kehittämiseksi. Sparrausprosessiin liittyvä kehittämisehdotukseni koskee sparraustilaisuuksien välillä tapahtuvaa ennakointityön vahvistamista sosiaalisen median keinoin. Sparrauspalvelutuotteeseen liittyvä kehitystyö sisältää puolestaan palvelutuotteen sisäisen tuotteistamisen.