RAKENNUSAUTOMAATIODEMOSALKKUJEN TESTAUS JA ARVIOINTI
Partanen, Mikael (2012)
Partanen, Mikael
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203273813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203273813
Tiivistelmä
Rakennusautomaatio on jatkuvasti kasvava ala. Rakennusautomaation opetus on siis tärkeää ja ajankohtaista. Järjestelmiä löytyy lukematon määrä ja jokaisella on omat erikoisuutensa. Käyttökohteen mukaan sopivan järjestelmän valitseminen onkin vaikeaa ja ensiarvoisen tärkeää.
Työn tarkoituksena oli valita Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoululle laitteisto, jota tultaisiin käyttämään rakennusautomaation opetuksessa. Laitteiston tuli soveltua hyvin tällaiseen toimintaan ja olla kyllin monipuolinen laadukkaan opetuksen takaamiseksi.
Työssä vertailtiin kahden järjestelmän soveltuvuutta opetuskäyttöön. Laitteistoina olivat Siemens Synco demosalkku ja YIT:n kenttätyösäkin käytössä oleva alakeskus. Molempia laitteita testattiin ohjelmoinnin ja käyttöliittymän teon osalta. Laitteistojen testauksessa arviointimenetelmänä toimi ajatus mökkikylän automatisoinnista ja siitä kuinka järjestelmät ominaisuuksiensa ansiosta tähän kohteeseen sopisivat.
Laitteistoja vertailtaessa tultiin selvästi siihen tulokseen että YIT:n alakeskus olisi sopivampi opetuskäyttöön laajempien ominaisuuksiensa ja hintansa ansiosta.
Työn tarkoituksena oli valita Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoululle laitteisto, jota tultaisiin käyttämään rakennusautomaation opetuksessa. Laitteiston tuli soveltua hyvin tällaiseen toimintaan ja olla kyllin monipuolinen laadukkaan opetuksen takaamiseksi.
Työssä vertailtiin kahden järjestelmän soveltuvuutta opetuskäyttöön. Laitteistoina olivat Siemens Synco demosalkku ja YIT:n kenttätyösäkin käytössä oleva alakeskus. Molempia laitteita testattiin ohjelmoinnin ja käyttöliittymän teon osalta. Laitteistojen testauksessa arviointimenetelmänä toimi ajatus mökkikylän automatisoinnista ja siitä kuinka järjestelmät ominaisuuksiensa ansiosta tähän kohteeseen sopisivat.
Laitteistoja vertailtaessa tultiin selvästi siihen tulokseen että YIT:n alakeskus olisi sopivampi opetuskäyttöön laajempien ominaisuuksiensa ja hintansa ansiosta.