Chilla - ett avslappningsprogram för barn : Ur ledarnas perspektiv
Andrea, Sågbom; Ekholm, Elin (2012)
Andrea, Sågbom
Ekholm, Elin
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203273792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203273792
Tiivistelmä
Nyky-yhteiskunnassa yhä useampi lapsi palaa loppuun tai tuntee itsensä uupuneeksi. Tämän takia erilaisten rentoutusharjoitusten merkitys on kasvanut. Folkhälsan on vuonna 2010 tuottanut Chilla nimisen rentoutumisohjelman. Olemme tehneet pilottitutkimuksen Chillasta kolmessa Folkhälsanin iltapäiväkerhossa. Pilottitutkimuksen jälkeen haastatte-limme neljää Chillaan osallistunutta iltapäiväkerhon ohjaajaa. Analysoimme haastattelut käyttäen laadullista sisällönanalyysia (Graneheim & Lundman 2003). Tulokset johtavat eri kategorioihin; luokkiin alaluokkineen. Tutkimuksen tarkoitus on kasvattaa Chilla ren-toutumismateriaalin ymmärrystä iltapäivätoiminnassa. Tutkimuskysymyksemme ovat millaisena ohjaajat kokevat materiaalin ja mitkä vaikuttajat ovat ohjaajien näkökulmasta vaikuttaneet lasten käyttäytymiseen rentoutusharjoitusten myötä. Tulokset näyttivät että ohjelma on hyväksi todettu ja kannustava mutta samalla että sitä voisi muutamassa koh-din kehittää mm. edelleen vaihtelevammaksi sekä ympäristöä paremmin huomioiden. Tulokset osoittivat myös että lasten käyttäytymiseen vaikuttavat fyysiset tekijät; vaihte-leva fyysinen kehittyminen, tunneperäiset tekijät; suorituksen epävarmuus sekä häiriöte-kijät, ulkopuoliset tekijät; lasten päiväohjelma, ympäristö, sukupuoliset erot, sekä väli-neiden merkitys. Chilla vaikutti rauhoittavasti lasten käyttäytymiseen ja toisaalta he tun-sivat sen yhteydessä jännittyneisyyttä. Lasten ja ohjaajien välinen vuorovaikutteisuus parani sekä lasten kohdalla oli havaittavissa parempi fyysinen suorituskyky.