Finnish Logistics Companies Networking in Shanghai, China
Eurén, Sina (2012)
Eurén, Sina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203263754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203263754
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää miten Shanghaissa, Kiinassa toimivat suomalaiset logistiikkayritykset verkostoituvat. Yritysverkostoituminen on verkostoiden (tunnetaan Kiinassa termillä guanxi) muodostamista mahdollisten uusien yrityskumppa-nien tai asiakkaiden kanssa. Varsinkin Kiinassa näitä verkostoja pitäisi ylläpitää koko yrityssuhteen ajan. Yritysverkostoituminen on tärkeää yrityksille, sillä se mahdollistaa isomman aseman ja menestyksekkäämmän kaupankäynnin Kiinassa aikaisempaan statukseen verrattuna. Haastattelemalla yhtä edustajaa molemmista kahdesta suomalaisesta logistiikka-alan tapausyrityksistä pyrittiin saamaan selville eri tekijöitä, jotka tekevät verkostoitumisesta tärkeää Shanghaissa, kuten kuinka verkostoitua, mitä hyötyjä ja haittoja verkostoitumisessa on ja mitä konkreettisia tuloksia verkos-toitumisesta voidaan saada.
Valitsin tämän aiheen, koska suoritin työharjoitteluni Finnish Business Council Shanghai organisaatiossa Shanghaissa, Kiinassa keväällä 2011. Tutustuin verkostoi-tumisprosessiin järjestämällä verkostoitumistapahtumia ja henkilökohtaisesti verkos-toitumalla eri kanavien kautta. Työharjoittelu opetti minulle kuinka tärkeässä osassa menestyksekästä kaupankäyntiä yritysverkostoituminen on, varsinkin ulkomaalaisille yrityksille Kiinassa. Halusin tutkia miten suomalaiset yritykset Shanghaissa verkos-toituvat. Shanghaissa on tällä hetkellä noin muutama sata suomalaisyritystä, joten päätin keskittyä yhteen alaan ja valitsin logistiikkayritykset. Löydetyn tiedon mukaan Shanghaissa on tällä hetkellä vain kaksi suomalaista logistiikkayritystä.
Tämä tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja teorian rinnalle tein kaksi teemahaastattelua haastattelemalla edustajia tapausyrityksistä. Teoria jaettiin kolmeen pääosioon: Kiina, yritysverkostoituminen ja guanxi. Haastattelut tehtiin tukemaan teoriaosuutta ja saadakseen henkilökohtaisia kokemuksia verkostoitumisprosessista.
Tutkimuksen tulokset osoittavat kuinka tärkeä osa menestyksekästä kaupankäyntiä yritysverkostoituminen on ja kuinka verkostoitumisprosessissa on enemmän hyötyjä kuin haittoja. Tapausyritykset ovat saaneet konkreettisia tuloksia pääasiassa kasvok-kain verkostoitumisesta, mutta ovat saaneet myös tuloksia käyttäen muita kanavia kuten Internet verkostoja. Yritysten tulisi pohtia jos alkavat verkostoitua, mitä kana-via tulisi käyttää, jotta saataisiin parhaimmat mahdolliset tulokset. Verkostoitumista voi tapahtua missä tahansa huolimatta paikasta ja ajasta.
Valitsin tämän aiheen, koska suoritin työharjoitteluni Finnish Business Council Shanghai organisaatiossa Shanghaissa, Kiinassa keväällä 2011. Tutustuin verkostoi-tumisprosessiin järjestämällä verkostoitumistapahtumia ja henkilökohtaisesti verkos-toitumalla eri kanavien kautta. Työharjoittelu opetti minulle kuinka tärkeässä osassa menestyksekästä kaupankäyntiä yritysverkostoituminen on, varsinkin ulkomaalaisille yrityksille Kiinassa. Halusin tutkia miten suomalaiset yritykset Shanghaissa verkos-toituvat. Shanghaissa on tällä hetkellä noin muutama sata suomalaisyritystä, joten päätin keskittyä yhteen alaan ja valitsin logistiikkayritykset. Löydetyn tiedon mukaan Shanghaissa on tällä hetkellä vain kaksi suomalaista logistiikkayritystä.
Tämä tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja teorian rinnalle tein kaksi teemahaastattelua haastattelemalla edustajia tapausyrityksistä. Teoria jaettiin kolmeen pääosioon: Kiina, yritysverkostoituminen ja guanxi. Haastattelut tehtiin tukemaan teoriaosuutta ja saadakseen henkilökohtaisia kokemuksia verkostoitumisprosessista.
Tutkimuksen tulokset osoittavat kuinka tärkeä osa menestyksekästä kaupankäyntiä yritysverkostoituminen on ja kuinka verkostoitumisprosessissa on enemmän hyötyjä kuin haittoja. Tapausyritykset ovat saaneet konkreettisia tuloksia pääasiassa kasvok-kain verkostoitumisesta, mutta ovat saaneet myös tuloksia käyttäen muita kanavia kuten Internet verkostoja. Yritysten tulisi pohtia jos alkavat verkostoitua, mitä kana-via tulisi käyttää, jotta saataisiin parhaimmat mahdolliset tulokset. Verkostoitumista voi tapahtua missä tahansa huolimatta paikasta ja ajasta.