Opas varhaisnuoren depression tunnistamisesta
Ervasti, Kirsi; Ollila, Maarit (2011)
Ervasti, Kirsi
Ollila, Maarit
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203233696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203233696
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Ervasti, Kirsi & Ollila, Maarit. Opas varhaisnuoren depression tunnistamisesta. Oulu, syksy 2011, 46 s + 7 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Pohjoinen, Oulu. Hoi-totyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas varhaisnuoren depression tunnistamisesta Pudasjärven kaupungin yläkouluikäisten varhaisnuorten kanssa työskentelevien ammat-tilaisten ja varhaisnuorten itsensä käyttöön. Opas on tarkoitettu varhaisnuorille, perheille ja nuorten kanssa työskenteleville käytettäväksi depression puheeksi oton apuvälineenä. Opas jaetaan varhaisnuorille kouluterveydenhoitajan tai muun varhaisnuorten kanssa työskentelevän ammattihenkilön toimesta tarvittaessa. Opas on myös vapaasti saatavana esimerkiksi kouluterveydenhoitajan vastaanoton odotustilassa. Viitekehyksessä varhaisnuorella tarkoitetaan 12−16-vuotiasta varhaisnuorta.
Opas varhaisnuoren depression tunnistamisesta tehtiin yhteistyössä Pudasjärven yläkou-lun terveydenhoitajan kanssa. Oppaan sisältämä teoriaosio ja ulkoasu muotoutuivat pu-dasjärveläisille varhaisnuorille ja mielenterveystyön ammattilaisille tehdyn esikyselyn ja palautekyselyn tulosten pohjalta. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella eli laadullisella aineiston analyysimenetelmällä. Opas sisältää tietoa depression oireista, oireiden tunnistamisesta ja apua tarjoavista tahoista Pudasjärvellä sekä erään nuoren kirjoittaman kertomuksen omasta depressiostaan. Kertomus tarjoaa oppaan lukijalle myös vertaistukinäkökulman.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tuottaa tietoa depressiosta, depression oireiden tunnis-tamisesta ja varhaisnuorille apua tarjoavista tahoista ensisijaisesti Pudasjärvellä. Pudas-järvellä varhaisnuorten depressio on yleistynyt viime vuosien aikana. Opas varhaisnuoren depression tunnistamisesta on hyödynnettävissä myös muissa kunnissa ja kaupungeissa.
Jatkotutkimushaasteena on kehittää opetusmateriaali varhaisnuoren depression tunnis-tamisesta ja hoitoon ohjauksesta koulujen henkilökunnalle.
Ervasti, Kirsi & Ollila, Maarit. Opas varhaisnuoren depression tunnistamisesta. Oulu, syksy 2011, 46 s + 7 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Pohjoinen, Oulu. Hoi-totyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas varhaisnuoren depression tunnistamisesta Pudasjärven kaupungin yläkouluikäisten varhaisnuorten kanssa työskentelevien ammat-tilaisten ja varhaisnuorten itsensä käyttöön. Opas on tarkoitettu varhaisnuorille, perheille ja nuorten kanssa työskenteleville käytettäväksi depression puheeksi oton apuvälineenä. Opas jaetaan varhaisnuorille kouluterveydenhoitajan tai muun varhaisnuorten kanssa työskentelevän ammattihenkilön toimesta tarvittaessa. Opas on myös vapaasti saatavana esimerkiksi kouluterveydenhoitajan vastaanoton odotustilassa. Viitekehyksessä varhaisnuorella tarkoitetaan 12−16-vuotiasta varhaisnuorta.
Opas varhaisnuoren depression tunnistamisesta tehtiin yhteistyössä Pudasjärven yläkou-lun terveydenhoitajan kanssa. Oppaan sisältämä teoriaosio ja ulkoasu muotoutuivat pu-dasjärveläisille varhaisnuorille ja mielenterveystyön ammattilaisille tehdyn esikyselyn ja palautekyselyn tulosten pohjalta. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella eli laadullisella aineiston analyysimenetelmällä. Opas sisältää tietoa depression oireista, oireiden tunnistamisesta ja apua tarjoavista tahoista Pudasjärvellä sekä erään nuoren kirjoittaman kertomuksen omasta depressiostaan. Kertomus tarjoaa oppaan lukijalle myös vertaistukinäkökulman.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tuottaa tietoa depressiosta, depression oireiden tunnis-tamisesta ja varhaisnuorille apua tarjoavista tahoista ensisijaisesti Pudasjärvellä. Pudas-järvellä varhaisnuorten depressio on yleistynyt viime vuosien aikana. Opas varhaisnuoren depression tunnistamisesta on hyödynnettävissä myös muissa kunnissa ja kaupungeissa.
Jatkotutkimushaasteena on kehittää opetusmateriaali varhaisnuoren depression tunnis-tamisesta ja hoitoon ohjauksesta koulujen henkilökunnalle.