Liiketoimintasuunnitelman laatiminen Juoksijatarvikeverkkokaupalle
Kostamo, Lotta; Kostamo, Emma (2012)
Kostamo, Lotta
Kostamo, Emma
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203223686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203223686
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda liiketoimintasuunnitelma Internetissä toimivalle juoksijatarvike-kaupalle sekä selvittää, miten liiketoimintasuunnitelma rakentuu ja mitä verkkokaupan perustaminen ja ylläpito vaatii. Tässä opinnäytetyössä ei käsitellä perustamisprosessia vaan pelkästään yritystä liiketoi-mintasuunnitelman näkökulmasta. Opinnäytetyö perustuu tekijöiden kiinnostukseen itse juoksusta har-rastuksena ja siten tarvikkeiden ostoon. Kauppoja, joista saisi laajasti juuri juoksuun tarkoitettuja tuotteita on vähän, joten tästä lähti idea mahdolliseen yritykseen.
Teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta eri luvusta, liiketoimintasuunnitelmasta, liiketoimintasuunni-telman rakenteesta ja verkkokaupasta. Liiketoimintasuunnitelmassa käydään läpi suunnitelman laatimis-ta, etuja ja sitä, millainen on hyvä liiketoimintasuunnitelma. Toisessa pääluvussa käydään tarkemmin läpi liiketoimintasuunnitelman sisältöä, kuten liikeideaa, toimintaympäristöä ja markkinointisuunnitelmaa. Kolmannessa pääluvussa tarkennetaan esimerkiksi verkkokaupan historiaa, lainsäädäntöä, käytettävyyttä, tuotteiden hankintaa ja varastointia sekä avaamista ja ylläpitoa. Liiketoimintasuunnitelmaa ei julkaista.
Opinnäytetyön tutkimusosuus koostuu kvantitatiivisesta tutkimuksesta, joka oli Internet-kysely juoksija-tarvikeverkkokaupan tarpeellisuudesta sekä juoksijoiden ostokäyttäytymisestä ja tutkimuksen tuloksista. Tutkimuksen tulokset on käsitelty käyttämällä SPSS – järjestelmää, tuloksia käytettiin hyväksi verkko-kaupan liiketoimintasuunnitelman laatimisessa.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, mitä vastaajat arvostavat verkkokaupassa sekä mitä tuotemerkkejä ja juoksutarvikkeita ostetaan useimmin. Tuloksista selvisi myös se, kuinka aktiivisesti vastaajat käyttävät verkkokauppoja juoksutarvikkeiden ostoon.
Teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta eri luvusta, liiketoimintasuunnitelmasta, liiketoimintasuunni-telman rakenteesta ja verkkokaupasta. Liiketoimintasuunnitelmassa käydään läpi suunnitelman laatimis-ta, etuja ja sitä, millainen on hyvä liiketoimintasuunnitelma. Toisessa pääluvussa käydään tarkemmin läpi liiketoimintasuunnitelman sisältöä, kuten liikeideaa, toimintaympäristöä ja markkinointisuunnitelmaa. Kolmannessa pääluvussa tarkennetaan esimerkiksi verkkokaupan historiaa, lainsäädäntöä, käytettävyyttä, tuotteiden hankintaa ja varastointia sekä avaamista ja ylläpitoa. Liiketoimintasuunnitelmaa ei julkaista.
Opinnäytetyön tutkimusosuus koostuu kvantitatiivisesta tutkimuksesta, joka oli Internet-kysely juoksija-tarvikeverkkokaupan tarpeellisuudesta sekä juoksijoiden ostokäyttäytymisestä ja tutkimuksen tuloksista. Tutkimuksen tulokset on käsitelty käyttämällä SPSS – järjestelmää, tuloksia käytettiin hyväksi verkko-kaupan liiketoimintasuunnitelman laatimisessa.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, mitä vastaajat arvostavat verkkokaupassa sekä mitä tuotemerkkejä ja juoksutarvikkeita ostetaan useimmin. Tuloksista selvisi myös se, kuinka aktiivisesti vastaajat käyttävät verkkokauppoja juoksutarvikkeiden ostoon.