Opettajan tasapainoitettu mittaristo : - OPTIO
Grönroos, Mauri; Karlsson, Matti; Lepola, Pirkko; Petteri, Vilén (2012)
Grönroos, Mauri
Karlsson, Matti
Lepola, Pirkko
Petteri, Vilén
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203223662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203223662
Tiivistelmä
Opettamista, oppimista ja opettajuutta on tutkittu vuosisatojen ja vuosikymmenten saatossa hyvinkin runsaasti. Itse opettaja on jäänyt vähäiselle huomiolle, ja opettajan jaksamista sekä työhön vaikuttavia tekijöitä on tutkittu vain pirstaleisesti eri yhteyksissä. Kuitenkin tiedetään, että opettaja yksilönä uupuu työssään, jos hän ei kykene kehittämään itseään eikä opettamaan täysipainoisesti. Tässä työssä haetaan vastausta siihen, voitaisiinko opettajan työhyvinvointiin vaikuttaa soveltamalla sen mittaamiseen yrityssektorilla laajasti käytössä olevaa tasapainotetun mittariston, ns. Balanced Scorecard (BSC), mallia, koska yritysmaailmassa on jo pitkään tiedetty, että parannusta vaativat kohteet tulee aina ensin pystyä mittaamaan.
Kehittämistehtävänä on tuotettu Opettajan Tasapainotettu Mittaristo, OPTIO, joka sisältää kolme pääryhmää; opettaja, prosessit sekä johtaminen ja organisaatio. Pääryhmät sisältävät 15 erillistä mittaria, joilla voidaan tasapainoisesti mitata numeerisia ja subjektiivisia opetustyön osa-alueita. Mittaria voi käyttää oman työn viitekehyksenä ja mittarina työssä jaksamiselle ja siinä kehittymiselle asettaen omia tavoitetasoja. Sitä voi soveltaa myös kehityskeskusteluihin, johtamisen tai organisaation barometrinä sekä työprosessien tunnistajana. Mittari mittaa opettajan hyvinvoinnin tilaa, ja se toimii myös keskustelun herättäjänä sekä keskustelukanavan avaajana. Mittariston tukemana voidaan asettaa tavoitteita koko työyhteisölle. Asetetut tavoitteet ohjaavat tietoisesti ja tiedostamatta ihmisen käyttäytymistä haluttuun suuntaan, sillä tavoite ruokkii toteumia.
Kehittämistehtävänä on tuotettu Opettajan Tasapainotettu Mittaristo, OPTIO, joka sisältää kolme pääryhmää; opettaja, prosessit sekä johtaminen ja organisaatio. Pääryhmät sisältävät 15 erillistä mittaria, joilla voidaan tasapainoisesti mitata numeerisia ja subjektiivisia opetustyön osa-alueita. Mittaria voi käyttää oman työn viitekehyksenä ja mittarina työssä jaksamiselle ja siinä kehittymiselle asettaen omia tavoitetasoja. Sitä voi soveltaa myös kehityskeskusteluihin, johtamisen tai organisaation barometrinä sekä työprosessien tunnistajana. Mittari mittaa opettajan hyvinvoinnin tilaa, ja se toimii myös keskustelun herättäjänä sekä keskustelukanavan avaajana. Mittariston tukemana voidaan asettaa tavoitteita koko työyhteisölle. Asetetut tavoitteet ohjaavat tietoisesti ja tiedostamatta ihmisen käyttäytymistä haluttuun suuntaan, sillä tavoite ruokkii toteumia.