Matkailukeskus Rauhalahden asiakasprofiilitutkimus
Suominen, Sarianne (2012)
Suominen, Sarianne
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203213618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203213618
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Kuopiossa sijaitsevan Matkailukeskus Rauhalahden asiakasprofiilia, sekä asiakkaiden tyytyväisyyttä Matkailukeskus Rauhalahden palveluihin. Tutki-muksen toimeksiantajana toimi Matkailukeskus Rauhalahti. Tämän tutkimuksen avulla toimeksiantaja sai tietoa tyypillisistä asiakkaistaan ja siitä kuinka he voisivat kehittää palvelujaan ja toimintojaan asiakkaita paremmin palveleviksi.
Opinnäytetyön viitekehys koostuu asiakastyytyväisyydestä, sen perustekijöistä sekä asiakastyytyväisyyden tutkimisesta. Viitekehyksessä on myös teoriaa kuluttajan ostokäyttäytymisestä ja sen taustatekijöistä.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen ja tutkimus toteutettiin jakamalla kyselylomakkeita Matkailukeskus Rauhalahden asiakkaille kesäkuusta elokuun loppuun saakka vuonna 2011. Kyselylomakkeet jaettiin asiakkaille heidän saapuessaan Matkailukeskus Rauhalahteen. Kyselylomakkeita jaettiin suomeksi sekä englanniksi yhteensä 6 000 kappaletta ja lomakkeita saatiin takaisin 1 136 kappaletta. Takaisin saaduista lomakkeista 405 kappaletta jouduttiin hylkäämään, jolloin käyttöön jäi 731 lomaketta. Tutkimusaineisto käsiteltiin SPSS-ohjelmalla.
Tutkimuksen mukaan Matkailukeskus Rauhalahden tyypillinen asiakas on 50–59-vuotias henkilö, joka majoittuu Rauhalahdessa omalla asuntoautollaan tai asuntovaunullaan. Hän viipyy Rauhalahdessa kaksi tai kolme yötä.
Suurin osa Matkailukeskus Rauhalahden asiakkaista pitää alueen palveluja hyvinä ja 96 prosenttia vastanneista tulisi Rauhalahteen uudelleen. Keskimäärin naiset ovat hieman tyytyväisempiä palveluihin kuin miehet.
Opinnäytetyön viitekehys koostuu asiakastyytyväisyydestä, sen perustekijöistä sekä asiakastyytyväisyyden tutkimisesta. Viitekehyksessä on myös teoriaa kuluttajan ostokäyttäytymisestä ja sen taustatekijöistä.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen ja tutkimus toteutettiin jakamalla kyselylomakkeita Matkailukeskus Rauhalahden asiakkaille kesäkuusta elokuun loppuun saakka vuonna 2011. Kyselylomakkeet jaettiin asiakkaille heidän saapuessaan Matkailukeskus Rauhalahteen. Kyselylomakkeita jaettiin suomeksi sekä englanniksi yhteensä 6 000 kappaletta ja lomakkeita saatiin takaisin 1 136 kappaletta. Takaisin saaduista lomakkeista 405 kappaletta jouduttiin hylkäämään, jolloin käyttöön jäi 731 lomaketta. Tutkimusaineisto käsiteltiin SPSS-ohjelmalla.
Tutkimuksen mukaan Matkailukeskus Rauhalahden tyypillinen asiakas on 50–59-vuotias henkilö, joka majoittuu Rauhalahdessa omalla asuntoautollaan tai asuntovaunullaan. Hän viipyy Rauhalahdessa kaksi tai kolme yötä.
Suurin osa Matkailukeskus Rauhalahden asiakkaista pitää alueen palveluja hyvinä ja 96 prosenttia vastanneista tulisi Rauhalahteen uudelleen. Keskimäärin naiset ovat hieman tyytyväisempiä palveluihin kuin miehet.