Assistentin hyödyntäminen opetuksen tukena
Sandberg, Rauno; Mäki-Säntti, Merja (2012)
Sandberg, Rauno
Mäki-Säntti, Merja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203203579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203203579
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulujen yhtenä tehtävänä on tukea yksilön ammatillista kasvua ja kouluttaa opiskelijoita ammatillisiin asiantuntijatehtäviin. Opiskelijoita on yliopistoissa käytetty johdonmukaisesti opettajien apuna tukemaan opetusta. Ammattikorkeakouluissa heitä käytetään niukasti, tätä resurssia ei hyödynnetä. Satakunnan Ammattikorkeakoulun Porin tekniikan puolella rakennustekniikassa on hyödynnetty assistenttia aineissa, joissa opiskelijasta on hyötyä opiskelun kehittämisessä ja parantamisessa sekä myös assistentille itselleen.
Assistentteina toimineille opiskelijoille lähetettiin kysely, jossa heitä pyydettiin kertomaan kokemuksestaan. Vastausten perusteella analysoitiin opiskelijoiden taustatietoja, motivaatiota ja asiantuntijuuden kehittymistä. Näitä verrattiin opettajan omaan kokemaan. Kartoituksessa saatujen tulosten mukaan assistentit olivat tehtäväänsä tyytyväisiä ja kokivat oman asiantuntijuutensa kehittyvän tehtävän aikana. Kartoitus selvitti, että opiskelijat itse tunsivat hyötyvänsä toiminnasta. Heidän sijoittumisensa työelämään on sujunut hyvin.
Opettajalle suuremmaksi osaksi helpotusta tulee opetuksen järkeistämisestä. Hän on koko ajan paikalla samaan aikaan, kun assistenttikin, joten ajallista hyötyä lehtori ei koe. Lehtori itse kiersi luokassa neuvomassa hitaammin eteneviä. Näin opetustilanteessa oli kaksi konkreettista opettajaa, mikä seikka edisti opetusta.
Assistentteina toimineille opiskelijoille lähetettiin kysely, jossa heitä pyydettiin kertomaan kokemuksestaan. Vastausten perusteella analysoitiin opiskelijoiden taustatietoja, motivaatiota ja asiantuntijuuden kehittymistä. Näitä verrattiin opettajan omaan kokemaan. Kartoituksessa saatujen tulosten mukaan assistentit olivat tehtäväänsä tyytyväisiä ja kokivat oman asiantuntijuutensa kehittyvän tehtävän aikana. Kartoitus selvitti, että opiskelijat itse tunsivat hyötyvänsä toiminnasta. Heidän sijoittumisensa työelämään on sujunut hyvin.
Opettajalle suuremmaksi osaksi helpotusta tulee opetuksen järkeistämisestä. Hän on koko ajan paikalla samaan aikaan, kun assistenttikin, joten ajallista hyötyä lehtori ei koe. Lehtori itse kiersi luokassa neuvomassa hitaammin eteneviä. Näin opetustilanteessa oli kaksi konkreettista opettajaa, mikä seikka edisti opetusta.