Virve-puhelin sairaanhoitajan työvälineenä päivystysalueella
Kirstinä, Tuomo; Lehtinen, Sami (2012)
Kirstinä, Tuomo
Lehtinen, Sami
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203193548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203193548
Tiivistelmä
Suomen viranomaisradioverkko (Virve-verkko) on osa kansallista viestinnän turvaverkkoa, joka luotiin tuottamaan viranomaisille oma valtakunnallinen, luotettava ja suojattu radioverkko. Verkon suunnittelu aloitettiin 1990-luvun alussa ja rakentaminen vuonna 1998. Koko maan kattavaksi verkko valmistui vuonna 2002. Virve-puhelimen päivittäiskäyttäjiä ovat puolustusvoimat sekä pelastus-, turvallisuus- ja terveysviranomaiset. Viranomaiskäytössä Virve-puhelinta käytetään organisaatioiden sisällä sekä muiden viranomaisten väliseen tietoturvalliseen viestiliikenteeseen. Terveys- ja sosiaalialalla Virve-puhelimen käyttö on lisääntymässä. Jotta terveydenhuollon ammattihenkilö täyttäisi Virve-puhelimen viestitoiminnan ammattitaitovaatimukset, on tärkeää saada tietoa ja palautetta Virve-puhelimen päivittäisiltä käyttäjiltä.
Opinnäytetyö tarkoituksena oli kuvata Meilahden päivystyspoliklinikan ja Töölön Sairaalan tapaturma-aseman sairaanhoitajien Virve–puhelimen käyttökoulutuksen tarpeita. Opinnäytetyön tavoitteena oli sairaanhoitajille tehdyn kyselyn pohjalta kehittää Virve-puhelimen koulutusta.
Tutkimusmetodina käytimme kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselyn vastausprosentti oli 19%. Aineiston keräämisessä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta, joka muodostui 24 kysymyksestä/ väittämästä. Kyselylomakkeen osa-alueiksi muodostuivat käyttämämme teorian pohjalta Virve-puhelimen käyttö ja käyttökokemus, osaaminen ja koulutustarve. Näistä eri osa-alueista halusimme selvittää, miten ja mitä ominaisuuksia Virve-puhelimesta käytetään. Kartoitimme myös Virve-puhelimen yleistä mielipidettä, helppoutta ja hyödyllisyyttä, teknisen osaamisen tietämystä ja hallintaa. Lisäksi selvitimme Virve-puhelimen koulutuksen tarpeellisuutta, hyödyllisyyttä sekä sitä, miten ja missä sitä tulisi järjestää. Kyselylomakkeiden analysointi suoritettiin käyttämällä taskulaskinta sekä Exel- taulukkolaskentaohjelmaa.
Tutkimustulosten mukaan Virve-puhelimen käytön hallitseminen on kirjavaa. Lisäksi tutkimuksessa ilmeni vuosittaisen lisäkoulutuksen tarve. Koulutuksessa tulisi keskittyä perustaitoihin sekä tavanomaiseen viestintään. Suurin osa vastaajista haluaisi koulutuksen järjestettävän omalla työpaikalla.
Opinnäytetyö tarkoituksena oli kuvata Meilahden päivystyspoliklinikan ja Töölön Sairaalan tapaturma-aseman sairaanhoitajien Virve–puhelimen käyttökoulutuksen tarpeita. Opinnäytetyön tavoitteena oli sairaanhoitajille tehdyn kyselyn pohjalta kehittää Virve-puhelimen koulutusta.
Tutkimusmetodina käytimme kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselyn vastausprosentti oli 19%. Aineiston keräämisessä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta, joka muodostui 24 kysymyksestä/ väittämästä. Kyselylomakkeen osa-alueiksi muodostuivat käyttämämme teorian pohjalta Virve-puhelimen käyttö ja käyttökokemus, osaaminen ja koulutustarve. Näistä eri osa-alueista halusimme selvittää, miten ja mitä ominaisuuksia Virve-puhelimesta käytetään. Kartoitimme myös Virve-puhelimen yleistä mielipidettä, helppoutta ja hyödyllisyyttä, teknisen osaamisen tietämystä ja hallintaa. Lisäksi selvitimme Virve-puhelimen koulutuksen tarpeellisuutta, hyödyllisyyttä sekä sitä, miten ja missä sitä tulisi järjestää. Kyselylomakkeiden analysointi suoritettiin käyttämällä taskulaskinta sekä Exel- taulukkolaskentaohjelmaa.
Tutkimustulosten mukaan Virve-puhelimen käytön hallitseminen on kirjavaa. Lisäksi tutkimuksessa ilmeni vuosittaisen lisäkoulutuksen tarve. Koulutuksessa tulisi keskittyä perustaitoihin sekä tavanomaiseen viestintään. Suurin osa vastaajista haluaisi koulutuksen järjestettävän omalla työpaikalla.