Markkinointiviestinnän kohdentaminen ja palveluiden kehittäminen - Tapaustutkimus: Finnair Spa & Saunas
Paakki, Pia; Puumalainen, Johanna (2012)
Paakki, Pia
Puumalainen, Johanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203163493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203163493
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Helsinki-Vantaan lentoasemalla sijaitsevan Finnairin Spa & Saunas -kylpylän markkinointiviestintää ja palveluiden kehittämistä toimeksiantajan Finnair Helsinki Airport Customer Service – yksikön pyynnöstä. Tutkimuskohteena oli markkinointiviestinnän oikeiden kanavien valinta ja asiakkaiden tyytyväisyys kylpylän palveluita kohtaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä kylpylän tunnettavuutta viestintäkanavien kohdentamisella sekä kylpylän palveluiden ja hoitojen kehittäminen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskitytään palveluun, sen markkinointiin ja miten palvelusta saadaan kilpailuetua. Markkinoinnin osalta tarkastellaan myös eri viestintäkanavia ja mediamainonnan muotoja. Lisäksi tarkastellaan hyvinvointipalveluita ja kylpyläpalveluiden suuntauksia tänä päivänä.
Työn empiirisessä osiossa suoritettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus kahdelle eri kohderyhmälle; kylpylässä olleille asiakkaille ja lentokentän potentiaalisille asiakkaille. Tutkimusongelmiin haettiin vastauksia kyselylomakkeella, johon kylpylän asiakkailla oli mahdollisuus vastata kuukauden ajan 14.10 – 13.11.2011 välisenä aikana ja kysely potentiaalisille asiakkaille suoritettiin tutkijoiden toimesta kolmen päivän aikana 31.10 – 2.11.2011 lentoaseman non-Schengen porttialueella.
Kyselyiden avulla saatiin vastaukset tutkimusongelmaan ja pystyttiin selvittämään parhaimmat viestintäkanavat ja asiakkaiden mielipiteet kylpylän palveluista ja hoidoista. Parhaimmat viestintäkanavat olivat Finnairin Internet-sivut, lentokenttämainonta ja aikakauslehdet. Selkeästi suosituin hoito asiakkaiden mielestä oli hieronta. Kylpylän palveluihin ja henkilökuntaan asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä. Kyselystä tehtävien johtopäätöksien avulla voitiin suositella Finnairille jatkotoimenpiteitä liittyen kylpylän markkinointiin ja sen tunnettavuuden ja kävijämäärän kasvattamiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskitytään palveluun, sen markkinointiin ja miten palvelusta saadaan kilpailuetua. Markkinoinnin osalta tarkastellaan myös eri viestintäkanavia ja mediamainonnan muotoja. Lisäksi tarkastellaan hyvinvointipalveluita ja kylpyläpalveluiden suuntauksia tänä päivänä.
Työn empiirisessä osiossa suoritettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus kahdelle eri kohderyhmälle; kylpylässä olleille asiakkaille ja lentokentän potentiaalisille asiakkaille. Tutkimusongelmiin haettiin vastauksia kyselylomakkeella, johon kylpylän asiakkailla oli mahdollisuus vastata kuukauden ajan 14.10 – 13.11.2011 välisenä aikana ja kysely potentiaalisille asiakkaille suoritettiin tutkijoiden toimesta kolmen päivän aikana 31.10 – 2.11.2011 lentoaseman non-Schengen porttialueella.
Kyselyiden avulla saatiin vastaukset tutkimusongelmaan ja pystyttiin selvittämään parhaimmat viestintäkanavat ja asiakkaiden mielipiteet kylpylän palveluista ja hoidoista. Parhaimmat viestintäkanavat olivat Finnairin Internet-sivut, lentokenttämainonta ja aikakauslehdet. Selkeästi suosituin hoito asiakkaiden mielestä oli hieronta. Kylpylän palveluihin ja henkilökuntaan asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä. Kyselystä tehtävien johtopäätöksien avulla voitiin suositella Finnairille jatkotoimenpiteitä liittyen kylpylän markkinointiin ja sen tunnettavuuden ja kävijämäärän kasvattamiseen.