Asiakastutkimus markkinointiviestinnän nykytilanteesta : Case: OVV Asuntopalvelut Jyväskylä
Moilanen, Joni (2012)
Moilanen, Joni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203163490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203163490
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi OVV Asuntopalveluiden Jyväskylän toimisto. OVV Asuntopalvelut on vuokra-asuntojen välitykseen suuntautunut valtakunnallinen franchise -periaatteella toimiva yritys, joka toimii 11 paikkakunnalla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiakastutkimuksella Jyväskylän toimiston markkinointiviestinnän nykytilanne, jotta yrittäjä pystyisi kehittämään ja tehostamaan omaa markkinointiviestintäänsä. Tutkimuksessa oli mukana kolme asiakasryhmää: vuokranantajat, vuokralaiset sekä asunnonhakijat.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Kyselylomakkeesta tehtiin sähköinen ja paperiversio. Lomakkeita jaettiin syksyllä 2011 yrityksen asiakasjärjestelmässä oleville vuokralaisille ja vuokranantajille. Otantaa rajattiin sen verran, että kyselyyn otettiin mukaan kahden vuoden sisällä palveluja käyttäneet asiakkaat. Tämä johtui siitä, että nykyinen yrittäjä aloitti työnsä OVV Asuntopalveluiden yrittäjänä vuoden 2010 alussa. Asunnonhakijoiden osalta lomake lähetettiin kaikille niille asiakkaille, jotka käyttivät yrityksen tarjoamaa hakuvahti- palvelua.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että sukupolvien välillä on merkittäviä eroja eri medioiden seuraamisen ja käyttämisen suhteen. Internet markkinointiviestintäkanavana tavoitti ylivoimaisesti parhaiten nuoremman ikäluokan, kun vastaavasti vanhemmalle ikäluokalle toimivin kanava oli printtimedia. Enemmistö kaikista asiakasryhmistä piti printtimediaa luotettavana mediana.
Tutkimustuloksista toimeksiantaja saa tärkeää tietoa eri asiakasryhmien medioiden seuraamisesta sekä mielipiteitä yrityksen nykyisestä markkinointiviestinnän tilanteesta. Tuloksien perusteella toimeksiantajana pystyy kehittämään omaa markkinointiviestintäänsä sekä käyttämään siihen varatun budjetin tehokkaammin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Kyselylomakkeesta tehtiin sähköinen ja paperiversio. Lomakkeita jaettiin syksyllä 2011 yrityksen asiakasjärjestelmässä oleville vuokralaisille ja vuokranantajille. Otantaa rajattiin sen verran, että kyselyyn otettiin mukaan kahden vuoden sisällä palveluja käyttäneet asiakkaat. Tämä johtui siitä, että nykyinen yrittäjä aloitti työnsä OVV Asuntopalveluiden yrittäjänä vuoden 2010 alussa. Asunnonhakijoiden osalta lomake lähetettiin kaikille niille asiakkaille, jotka käyttivät yrityksen tarjoamaa hakuvahti- palvelua.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että sukupolvien välillä on merkittäviä eroja eri medioiden seuraamisen ja käyttämisen suhteen. Internet markkinointiviestintäkanavana tavoitti ylivoimaisesti parhaiten nuoremman ikäluokan, kun vastaavasti vanhemmalle ikäluokalle toimivin kanava oli printtimedia. Enemmistö kaikista asiakasryhmistä piti printtimediaa luotettavana mediana.
Tutkimustuloksista toimeksiantaja saa tärkeää tietoa eri asiakasryhmien medioiden seuraamisesta sekä mielipiteitä yrityksen nykyisestä markkinointiviestinnän tilanteesta. Tuloksien perusteella toimeksiantajana pystyy kehittämään omaa markkinointiviestintäänsä sekä käyttämään siihen varatun budjetin tehokkaammin.