Palvelusetelillä sosiaali- ja terveyspalveluja : asiakkaiden ja yrittäjien näkemyksiä palvelusetelikäytännöstä ja palvelun laadusta Turun kotihoidon siivouspalvelussa ja omaishoidon tuessa
Ylitalo, Selja (2012)
Ylitalo, Selja
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203163472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203163472
Tiivistelmä
Turun kaupungissa on käytössä palveluseteli siivouspalvelussa, omaishoidon tuessa ja lasten päivähoidossa. Palvelusetelimallilla tarkoitetaan palveluntuottamisen tapaa, jossa asiakkaalla on vapaus valita palveluntuottaja. Palvelutuottajia ovat tässä mallissa kunnan hyväksymät palveluseteliyrittäjät. Palvelusetelille on määritelty tietty arvo, ja määritellyn arvon ylimenevä osuus jää asiakkaan omavastuuosuudeksi.
Opinnäytetyöni on toimeksiantotyö Turun kaupungin kotihoidolta, ja sen tavoitteena on saada asiakaspalautetta ja näkökulmia palvelusetelikäytännöistä ja tuotetun palvelun laadusta asiakkailta ja yrittäjiltä. Tutkimuksessa selvitettiin myös yrittäjien keskinäistä verkostoitumista ja palveluseteliyrittäjänä toimimisen etuja.
Tutkimuksellinen osio toteutettiin osana sosiaali- ja terveystoimen asiakaspalautekyselyä. Suunnittelin kyselyyn yhteistyössä kotihoidon hallinnon ja tutkimus- ja kehittämisyksikön kanssa tulosaluekohtaiset kysymykset. Tutkimusaineiston keräsin kvantitatiivisin menetelmin kyselylomakkeella, joka sisälsi monivalintakysymyksiä, asteikkokysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Monivalintakysymykset ja asteikkokysymykset analysoitiin tutkimus- ja kehittämisyksikön toimesta Webropol ohjelmalla. Kyselylomakkeet lähetettiin omaishoidontuen ja siivouksen palvelusetelin saaneille asiakkaille (300) sekä kaupungin hyväksymille palveluseteliyrittäjille (41).
Tulosten perusteella asiakkaat näyttäisivät olevan hieman tyytyväisempiä saamaansa palveluun, kuin yrittäjät palvelusetelikäytäntöön ja toimintaansa palveluseteliyrittäjänä. Kysyttäessä keskiarvoa kouluasteikolla 4-10 kunnan palveluseteliin liittyvistä käytännöistä kokonaisuutena, oli yrittäjien vastauksista laskettu keskiarvo 7,1. Parantamisen varaakin siis vielä on. Asiakkaiden antaman kouluarvosanan keskiarvo oli 8,2 kysyttäessä palveluista kokonaisuutena. Tulosten perusteella yrittäjien välinen verkostoituminen on vielä aika vähäistä. Palveluseteliyrittäjänä toimiminen oli tuonut yrittäjille lisää asiakkaita, jotka olivat omakustanteisina lisäpalveluina ostaneet yrittäjiltä pääasiassa ikkunanpesua ja lisää siivouspalvelua.
Opinnäytetyöni on toimeksiantotyö Turun kaupungin kotihoidolta, ja sen tavoitteena on saada asiakaspalautetta ja näkökulmia palvelusetelikäytännöistä ja tuotetun palvelun laadusta asiakkailta ja yrittäjiltä. Tutkimuksessa selvitettiin myös yrittäjien keskinäistä verkostoitumista ja palveluseteliyrittäjänä toimimisen etuja.
Tutkimuksellinen osio toteutettiin osana sosiaali- ja terveystoimen asiakaspalautekyselyä. Suunnittelin kyselyyn yhteistyössä kotihoidon hallinnon ja tutkimus- ja kehittämisyksikön kanssa tulosaluekohtaiset kysymykset. Tutkimusaineiston keräsin kvantitatiivisin menetelmin kyselylomakkeella, joka sisälsi monivalintakysymyksiä, asteikkokysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Monivalintakysymykset ja asteikkokysymykset analysoitiin tutkimus- ja kehittämisyksikön toimesta Webropol ohjelmalla. Kyselylomakkeet lähetettiin omaishoidontuen ja siivouksen palvelusetelin saaneille asiakkaille (300) sekä kaupungin hyväksymille palveluseteliyrittäjille (41).
Tulosten perusteella asiakkaat näyttäisivät olevan hieman tyytyväisempiä saamaansa palveluun, kuin yrittäjät palvelusetelikäytäntöön ja toimintaansa palveluseteliyrittäjänä. Kysyttäessä keskiarvoa kouluasteikolla 4-10 kunnan palveluseteliin liittyvistä käytännöistä kokonaisuutena, oli yrittäjien vastauksista laskettu keskiarvo 7,1. Parantamisen varaakin siis vielä on. Asiakkaiden antaman kouluarvosanan keskiarvo oli 8,2 kysyttäessä palveluista kokonaisuutena. Tulosten perusteella yrittäjien välinen verkostoituminen on vielä aika vähäistä. Palveluseteliyrittäjänä toimiminen oli tuonut yrittäjille lisää asiakkaita, jotka olivat omakustanteisina lisäpalveluina ostaneet yrittäjiltä pääasiassa ikkunanpesua ja lisää siivouspalvelua.