Tulevaisuus vaatetusalalla : Liikeidean kehittämiseen vaikuttavat realiteetit
Kouvalainen, Eeva (2011)
Kouvalainen, Eeva
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203153450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203153450
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe syntyi halusta perustaa yritys. Liikeidea oli opinnäytetyön tekijän ja hänen opiskeluystävänsä, jotka ovat myös työn toimeksiantajia. Yritystoiminta suunniteltiin aloitettavan pian opinnäytetyön valmistumisen jälkeen. Opinnäytetyön tavoitteeksi asetettiin alustavan liiketoimintasuunnitelman kehittäminen siihen liittyviä realiteetteja ja todellista markkinatilannetta vastaavaksi.
Opinnäytetyössä kartoitettiin liikeidean kehittämiseen vaikuttavia realiteetteja, eli mikä vaikuttaa alalla toimivan yrityksen tulevaisuuteen. Työn aineisto valikoitui yritysidean ja opinnäytetyön kysymysten avulla: ” millaiset asiat ohjaavat yritystoiminnan suunnittelua” ja ” millaiselle yritystoiminnalle vaatetusalalla on tarvetta tulevaisuudessa”. Opinnäytetyön tietoperustaksi ja aineistoksi muotoutuivat yritystoimintaa kehittävä tieto, tekstiili- ja vaatetusalan toimintaympäristö, neljä tulevaisuusskenaariota sekä liikeidean potentiaalisille asiakkaille tehty kysely. Kysely tehtiin 66:lle perusjoukkoon kuuluvalle henkilölle näytteen keinoin. Kyselyyn vastasi 17 henkilöä. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista menetelmää. Työstä tehtiin myös kaikkia sen osa-alueita ja prosessin kokonaisuutta kuvaava kuvio, joka selittää tulosten moniulotteisuutta.
Tutkimuksesta selvisi, että yritystoiminnan suunnittelua ohjaavat toimintaympäristön asettamat realiteetit ja asiakkaiden määräämät markkinat. Erilaiset tulevaisuusskenaariot tulee myös ottaa huomioon. Tutkimuksesta selvisi, että 17:sta vastanneella vaatetusalan yrityksillä on tarvetta pääasiassa markkinointiin liittyville ja toimintaa parantaville palveluille. Johtopäätökset sovellettiin suoraan liiketoimintasuunnitelmaan, joka on salainen vuoteen 2025 saakka. Julkista osaa työstä voidaan käyttää erilaisiin markkina- ja yritystoiminnankehitystutkimuksiin. Salaisen osan julkistettua työtä ja kuviota voidaan käyttää erilaisten kehitystöiden ja –projektien toimintamallina.
Tulokset saavuttivat asetetut tavoitteet. Liiketoiminta aloitettiin järkevästi ja toimeksiantajat työllistyivät.
Opinnäytetyössä kartoitettiin liikeidean kehittämiseen vaikuttavia realiteetteja, eli mikä vaikuttaa alalla toimivan yrityksen tulevaisuuteen. Työn aineisto valikoitui yritysidean ja opinnäytetyön kysymysten avulla: ” millaiset asiat ohjaavat yritystoiminnan suunnittelua” ja ” millaiselle yritystoiminnalle vaatetusalalla on tarvetta tulevaisuudessa”. Opinnäytetyön tietoperustaksi ja aineistoksi muotoutuivat yritystoimintaa kehittävä tieto, tekstiili- ja vaatetusalan toimintaympäristö, neljä tulevaisuusskenaariota sekä liikeidean potentiaalisille asiakkaille tehty kysely. Kysely tehtiin 66:lle perusjoukkoon kuuluvalle henkilölle näytteen keinoin. Kyselyyn vastasi 17 henkilöä. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista menetelmää. Työstä tehtiin myös kaikkia sen osa-alueita ja prosessin kokonaisuutta kuvaava kuvio, joka selittää tulosten moniulotteisuutta.
Tutkimuksesta selvisi, että yritystoiminnan suunnittelua ohjaavat toimintaympäristön asettamat realiteetit ja asiakkaiden määräämät markkinat. Erilaiset tulevaisuusskenaariot tulee myös ottaa huomioon. Tutkimuksesta selvisi, että 17:sta vastanneella vaatetusalan yrityksillä on tarvetta pääasiassa markkinointiin liittyville ja toimintaa parantaville palveluille. Johtopäätökset sovellettiin suoraan liiketoimintasuunnitelmaan, joka on salainen vuoteen 2025 saakka. Julkista osaa työstä voidaan käyttää erilaisiin markkina- ja yritystoiminnankehitystutkimuksiin. Salaisen osan julkistettua työtä ja kuviota voidaan käyttää erilaisten kehitystöiden ja –projektien toimintamallina.
Tulokset saavuttivat asetetut tavoitteet. Liiketoiminta aloitettiin järkevästi ja toimeksiantajat työllistyivät.