Opiskelijoiden kokemuksia NÄYTKÖ-toimintamallista : kevään 2011 toteutus
Kärkkäinen, Karoliina; Nikkanen, Ellamari (2011)
Kärkkäinen, Karoliina
Nikkanen, Ellamari
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203153430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203153430
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Turun ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia NÄYTKÖ –toimintamallista. Opinnäytetyö liittyy NÄYTKÖ-hankkeeseen, joka toteutetaan Turun kaupungin sosiaali- ja terveystoimen sekä Turun ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman välisenä yhteistyöprojektina.
Opinnäytetyön aineisto koostuu 131 hoitotyön opiskelijan antamasta palautteesta, jotka osallistuivat kevään 2011 aikana NÄYTKÖ-hankkeen tutkimusklubeihin. Tutkimusklubeja toteutettiin kolmessa opintokokonaisuudessa: Ikääntyneen hoitotyö, Mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitotyön erityisosaaminen ja Sisätautipotilaan hoitotyön erityisosaaminen.
Opinnäytetyö on puolilaadullinen tutkimus. Tutkimuskysymyksinä olivat 1) mitä hyviä asioita tutkimusklubissa oli ja 2) mitä kehittämiskohteita tutkimusklubissa oli. Palaute kerättiin palautelomakkeella puolistrukturoiduilla kysymyksillä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön tulosten perusteella tutkimusklubeissa oli sekä hyviä asioita että kehittämiskohteita. Hyvinä asioina esiin nousi erityisesti ammatillinen vuorovaikutus, tutkimuksen hakuun, käsittelyyn ja esittämiseen liittyvien taitojen kehittyminen ja teoriatiedon lisääntyminen. Kehittämiskohteista esiin nousi erityisesti toteutus ja käytännön järjestelyt, hoitajien osallistuminen ja vuorovaikutus, aiheet ja töiden laajuus sekä soveltuvuus kursseihin ja ajankohta muihin opintoihin.
Opinnäytetyöstä saatua tietoa voidaan hyödyntää NÄYTKÖ -toimintamallin kehittämiseen, sekä vastaavien enemmän käytännön läheisten opetusmenetelmien kehittämiseen. Lisäksi näyttöön perustuvan hoitotyön opetusta voidaan kehittää opinnäytetyön tulosten ja lisätutkimusten avulla paremmaksi tai se voi toimia pohjana vastaavien opetusmenetelmien luomiselle.
Opinnäytetyön aineisto koostuu 131 hoitotyön opiskelijan antamasta palautteesta, jotka osallistuivat kevään 2011 aikana NÄYTKÖ-hankkeen tutkimusklubeihin. Tutkimusklubeja toteutettiin kolmessa opintokokonaisuudessa: Ikääntyneen hoitotyö, Mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitotyön erityisosaaminen ja Sisätautipotilaan hoitotyön erityisosaaminen.
Opinnäytetyö on puolilaadullinen tutkimus. Tutkimuskysymyksinä olivat 1) mitä hyviä asioita tutkimusklubissa oli ja 2) mitä kehittämiskohteita tutkimusklubissa oli. Palaute kerättiin palautelomakkeella puolistrukturoiduilla kysymyksillä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön tulosten perusteella tutkimusklubeissa oli sekä hyviä asioita että kehittämiskohteita. Hyvinä asioina esiin nousi erityisesti ammatillinen vuorovaikutus, tutkimuksen hakuun, käsittelyyn ja esittämiseen liittyvien taitojen kehittyminen ja teoriatiedon lisääntyminen. Kehittämiskohteista esiin nousi erityisesti toteutus ja käytännön järjestelyt, hoitajien osallistuminen ja vuorovaikutus, aiheet ja töiden laajuus sekä soveltuvuus kursseihin ja ajankohta muihin opintoihin.
Opinnäytetyöstä saatua tietoa voidaan hyödyntää NÄYTKÖ -toimintamallin kehittämiseen, sekä vastaavien enemmän käytännön läheisten opetusmenetelmien kehittämiseen. Lisäksi näyttöön perustuvan hoitotyön opetusta voidaan kehittää opinnäytetyön tulosten ja lisätutkimusten avulla paremmaksi tai se voi toimia pohjana vastaavien opetusmenetelmien luomiselle.