"Rahat pois mentaliteetista kohti paranevaa yhteistyötä" : urheilusponsorointi case Vilpas Vikings
Modig, Mikael; Vihiniemi, Marko (2012)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Modig, Mikael
Vihiniemi, Marko
Turun ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203143386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203143386
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyö tavoitteena on selvittää, miten Vilpas Vikings on onnistunut kehittämään yhteistyötään yhteistyökumppaneiden kanssa. Lisäksi halutaan tietää, kuinka asioita voisi parantaa vielä jatkossa. Seuran tavoitteena oli saada käytännön kehitysideoita ja kuulla yritysten mielikuvia seurasta. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Vilpas Vikings, joka on salolainen koripalloliigassa pelaava joukkue.
Tutkimukseen osallistui neljä Vilpas Vikingsin yhteistyökumppania.Kaikki yritykset ovat paikallisia yhteistyökumppaneita.
Teoreettisessa osiossa käydään läpi urheilusponsorointia yleisesti, niin seurojen, kuin yritystenkin näkökulmasta. Sen jälkeen esitellään oleellisia perustietoja seurasta ja sen toimintaympäristöstä.
Tutkimusmetodina oli kvalitatiivinen tutkimus. Haastattelut tehtiin syystalvella 2011, haastattelemalla yrityksiä sekä seuraa. Tutkimukseen kuului kaksi eri kyselyä, toinen Vikingsille ja toinen yrityksille.
Tutkimuksesta selvisi se, että Vikings on viime aikoina ymmärtänyt yhteistyösuhteiden hoidon kasvavan merkityksen. Yritykset odottavat entistä enemmän suhteilta, ja näin ollen seuran on myös panostettava niihin entistä enemmän. Yritykset olivat pääosin tyytyväisiä yhteistyöhön, mutta kehitysideoita tuli myös. Pääasiassa yritykset toivoivat enemmän personointia sponsorointipaketteihin ja enemmän kehityskeskusteluita kauden aikana.
Tutkimukseen osallistui neljä Vilpas Vikingsin yhteistyökumppania.Kaikki yritykset ovat paikallisia yhteistyökumppaneita.
Teoreettisessa osiossa käydään läpi urheilusponsorointia yleisesti, niin seurojen, kuin yritystenkin näkökulmasta. Sen jälkeen esitellään oleellisia perustietoja seurasta ja sen toimintaympäristöstä.
Tutkimusmetodina oli kvalitatiivinen tutkimus. Haastattelut tehtiin syystalvella 2011, haastattelemalla yrityksiä sekä seuraa. Tutkimukseen kuului kaksi eri kyselyä, toinen Vikingsille ja toinen yrityksille.
Tutkimuksesta selvisi se, että Vikings on viime aikoina ymmärtänyt yhteistyösuhteiden hoidon kasvavan merkityksen. Yritykset odottavat entistä enemmän suhteilta, ja näin ollen seuran on myös panostettava niihin entistä enemmän. Yritykset olivat pääosin tyytyväisiä yhteistyöhön, mutta kehitysideoita tuli myös. Pääasiassa yritykset toivoivat enemmän personointia sponsorointipaketteihin ja enemmän kehityskeskusteluita kauden aikana.