Johtamisviestintä esimiestyössä myymälähenkilöstön näkökulmasta, case Alko Oy
Jalkanen, Kati (2012)
Jalkanen, Kati
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203133352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203133352
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on selvittää johtamisviestinnän nykytilaa esimiestyössä myymälähenkilöstön näkökulmasta. Opinnäytetyön case-yritys on Alko ja sen Päijät-Hämeen alueen 14 myymälän henkilöstö. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Alko Oy:n Päijät-Hämeen alueen aluepäällikkö Tapio Lampiselle.
Tässä opinnäytetyössä Alkon myymäläesimiesten toteuttama johtamisviestintä on rajattu kolmeen osa-alueeseen: kehityskeskustelu, tiimipalaveri ja päivittäisjohtaminen. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu johtamisviestinnän yleisestä teoriasta ja Alkon myymäläesimiestyössä käytössä olevista johtamisviestinnän osa-alueista. Kehityskeskustelu ja tiimipalaveri ovat yhtiössä vakiintuneita käsitteitä. Päivittäisjohtamisen teoriaosuus on sen sijaan koottu haastattelemalla tutkimukseen osallistuneiden myymälöiden esimiehiä. Opinnäytetyössä päivittäisjohtaminen tarkoittaa esimiehen ja työntekijän välistä vuorovaikusta, spontaania palautteen antamista ja vastaanottamista, kannustamista sekä sähköpostitse ja kirjallisesti tapahtuvaa viestintää.
Kyselytutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä myymälähenkilöstölle. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Kyselylomakkeessa käytettiin valmiita vastausvaihtoehtoja sisältäviä väittämiä ja avoimia kysymyksiä. Väittämävaihtoehdoissa käytettiin Likertin neliportaista asenneasteikkoa. Avoimiin tekstikenttiin vastaajaa pyydettiin antamaan ehdotuksia kysytyn osa-alueen kehittämiseksi.
Tutkimustuloksista ilmeni, että johtamisviestintää toteutetaan määrällisesti suhteellisen hyvin Päijät-Hämeen alueen myymälöissä ja johtamisviestintä on laadultaan riittävää. Vastausten perusteella jokaisella johtamisviestinnän osa-alueella keskeisiksi nousivat: palautteen antaminen ja avoimen vuorovaikutteisuuden lisääminen esimiehen ja työntekijän välillä.
Tässä opinnäytetyössä Alkon myymäläesimiesten toteuttama johtamisviestintä on rajattu kolmeen osa-alueeseen: kehityskeskustelu, tiimipalaveri ja päivittäisjohtaminen. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu johtamisviestinnän yleisestä teoriasta ja Alkon myymäläesimiestyössä käytössä olevista johtamisviestinnän osa-alueista. Kehityskeskustelu ja tiimipalaveri ovat yhtiössä vakiintuneita käsitteitä. Päivittäisjohtamisen teoriaosuus on sen sijaan koottu haastattelemalla tutkimukseen osallistuneiden myymälöiden esimiehiä. Opinnäytetyössä päivittäisjohtaminen tarkoittaa esimiehen ja työntekijän välistä vuorovaikusta, spontaania palautteen antamista ja vastaanottamista, kannustamista sekä sähköpostitse ja kirjallisesti tapahtuvaa viestintää.
Kyselytutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä myymälähenkilöstölle. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Kyselylomakkeessa käytettiin valmiita vastausvaihtoehtoja sisältäviä väittämiä ja avoimia kysymyksiä. Väittämävaihtoehdoissa käytettiin Likertin neliportaista asenneasteikkoa. Avoimiin tekstikenttiin vastaajaa pyydettiin antamaan ehdotuksia kysytyn osa-alueen kehittämiseksi.
Tutkimustuloksista ilmeni, että johtamisviestintää toteutetaan määrällisesti suhteellisen hyvin Päijät-Hämeen alueen myymälöissä ja johtamisviestintä on laadultaan riittävää. Vastausten perusteella jokaisella johtamisviestinnän osa-alueella keskeisiksi nousivat: palautteen antaminen ja avoimen vuorovaikutteisuuden lisääminen esimiehen ja työntekijän välillä.