Millaisia käytäntöjä Etelä-Pohjanmaan kouluilta löytyy yläkouluikäisten syrjäytymisen ehkäisemiseksi?
Ristiluoma, Tiina (2012)
Ristiluoma, Tiina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203133350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203133350
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia, millaisia hyviä käytäntöjä Etelä-Pohjanmaan kouluilta löytyy yläkouluikäisten nuorten syrjäytymisen ennaltaehkäisyä varten. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen tutkimusta tukevia käsitteitä. Keskeisempiä niistä ovat nuorten syrjäytyminen, sen syyt ja seuraukset sekä syrjäytymisen ennaltaehkäisevä näkökulma.
Aineistoa analysoidessani hyödynnin sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen aineisto on hankittu kysely- eli survey –menetelmää muokaten. Kyselyn toteutin yhteistyössä Kansalliseen sosiaali- ja terveysalan kehittämisohjelmaan (KASTE –ohjelma) kuuluvan Etelä-Pohjanmaan lapset, nuoret ja lapsiperheet –kehittämishankkeen kanssa. Kysely lähetettiin kaikille Etelä-Pohjanmaan koulujen henkilökunnille. Lomakkeen kysymykset koostuivat pääasiassa avoimista kysymyksistä. Kysymysten teemat olivat syrjäytyminen, koulun ja kodin välinen yhteistyö, kiusaaminen, koulun arki sekä oppilaiden hyvinvointi. Kyselyyn vastasi yhteensä 299 henkilökunnan jäsentä.
Tutkimukseni avulla sain selville paljon käytäntöjä nuorten syrjäytymisen ennaltaehkäisyä varten. Tutkimuksessa selvisi, että kouluilla ehkäistään syrjäytymistä muun muassa kasvattamalla yhteisöllisyyttä erilaisin juhlin ja tapahtumin, järjestämällä hyvinvointia korostavia päiviä, minimoimalla poissaolot, puuttumalla kiusaamiseen, tarjoamalla vaihtoehtoisia opetusmalleja syrjäytymisriskissä oleville ja kuuntelemalla nuorta aidosti. Näiden lisäksi tutkin esimerkiksi, millaisia toimintatapoja syrjäytymisen ehkäisyn kannalta pidetään tärkeinä sekä mitä käytänteiden esiintuominen kertoo niiden tärkeydestä tai toimivuudesta. Tutkimukseni tarkoituksena ei ole antaa valmiita vastauksia miten koulujen henkilökunnan tulisi ehkäistä kouluissaan syrjäytymistä. Tarkoituksenani on tuoda ilmi, mitä toimintatapoja Etelä-Pohjanmaan koulut syrjäytymisen ehkäisemiseksi kouluissaan käyttävät. Tällä pyrin jättämään lukijalle tilaa omaan kriittiseen pohdiskeluun, jonka kautta hän voi luoda omia hyviä käytäntöjä tilanteelle sopivaksi.
Aineistoa analysoidessani hyödynnin sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen aineisto on hankittu kysely- eli survey –menetelmää muokaten. Kyselyn toteutin yhteistyössä Kansalliseen sosiaali- ja terveysalan kehittämisohjelmaan (KASTE –ohjelma) kuuluvan Etelä-Pohjanmaan lapset, nuoret ja lapsiperheet –kehittämishankkeen kanssa. Kysely lähetettiin kaikille Etelä-Pohjanmaan koulujen henkilökunnille. Lomakkeen kysymykset koostuivat pääasiassa avoimista kysymyksistä. Kysymysten teemat olivat syrjäytyminen, koulun ja kodin välinen yhteistyö, kiusaaminen, koulun arki sekä oppilaiden hyvinvointi. Kyselyyn vastasi yhteensä 299 henkilökunnan jäsentä.
Tutkimukseni avulla sain selville paljon käytäntöjä nuorten syrjäytymisen ennaltaehkäisyä varten. Tutkimuksessa selvisi, että kouluilla ehkäistään syrjäytymistä muun muassa kasvattamalla yhteisöllisyyttä erilaisin juhlin ja tapahtumin, järjestämällä hyvinvointia korostavia päiviä, minimoimalla poissaolot, puuttumalla kiusaamiseen, tarjoamalla vaihtoehtoisia opetusmalleja syrjäytymisriskissä oleville ja kuuntelemalla nuorta aidosti. Näiden lisäksi tutkin esimerkiksi, millaisia toimintatapoja syrjäytymisen ehkäisyn kannalta pidetään tärkeinä sekä mitä käytänteiden esiintuominen kertoo niiden tärkeydestä tai toimivuudesta. Tutkimukseni tarkoituksena ei ole antaa valmiita vastauksia miten koulujen henkilökunnan tulisi ehkäistä kouluissaan syrjäytymistä. Tarkoituksenani on tuoda ilmi, mitä toimintatapoja Etelä-Pohjanmaan koulut syrjäytymisen ehkäisemiseksi kouluissaan käyttävät. Tällä pyrin jättämään lukijalle tilaa omaan kriittiseen pohdiskeluun, jonka kautta hän voi luoda omia hyviä käytäntöjä tilanteelle sopivaksi.