Ravintola-alan esimiesten käsityksiä eettisestä johtamisesta
Saloranta, Tea (2012)
Saloranta, Tea
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203133349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203133349
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millaisia käsityksiä ravintola-alan esimiehillä on eettisestä johtamisesta alan työntekijöinä, työyhteisön jäseninä, johdettavina ja esimiehinä. Eettisellä johtamisella tarkoitetaan tuloksen tekemistä inhimilliset seikat huomioiden. Tutkimuksen kohderyhmänä oli pääkaupunkiseudun ravintoloiden keskijohto. Keskijohto työskentelee ravintola-alalla ylimmän johdon ja alaisten ristipaineessa. Siksi tässä tutkimuksessa selvitettiin heidän käsityksiään eettisestä johtamisesta niin käsitteen, alan haasteiden, yrityksen organisaatiokulttuurin kuin henkilökohtaisten kokemustenkin näkökulmasta. Tutkimuksen avulla saadaan tietoa keskijohdon käsityksistä eettiseen johtamiseen liittyen. Tutkimus lisää myös ymmärrystä eettisestä johtamisesta alalla.
Tutkimus toteutettiin loka–marraskuussa 2011. Tässä kvalitatiivisessa tutkimuksessa aineiston hankintamenetelmänä käytettiin yksilöteemahaastatteluita. Yhdeksän haastateltavan joukkoon valittiin eri kokemuspohjan omaavia esimiehiä mahdollisimman eri tyyppisistä ravintoloista pääkaupunkiseudulta. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Teemoittelun kautta oli tarkoituksena nostaa aineistosta esiin vallitsevia piirteitä.
Tulokset osoittavat, että eettistä johtamista pidetään hyvänä johtamisena – inhimillisenä ja tulosta tekevänä johtamisena. Alalla kiire, tulospaineet ja esimiesten vaihtelevat esimiestaidot asettavat kuitenkin haasteita eettiselle johtamiselle. Keskijohdon on helpompi muistaa esimerkkejä epäeettisestä johtamisesta ravintola-alalla. Haastateltujen mukaan organisaatioiden tulisi ottaa näkyvämmin kantaa eettisyyteen ja esimiesten olisi hyvä viestiä yrityksensä arvoista enemmän. Ylin johto näyttää enimmäkseen esimerkkiä eettisessä päätöksenteossa, mutta roolimallina ylintä johtoa ei aina pidetä. Haastatellut arvostavat eettistä johtamista ja toivovat, että kykenevät johtamaan myös itse eettisesti. Eniten haasteita heidän johtamistyölleen asettavat arvoristiriitatilanteet ja tilanteet, joissa eettisesti oikeaa ja väärää on vaikea erottaa toisistaan. Tutkimuksen perusteella ei voida tehdä yleistyksiä ravintola-alan eettisen johtamisen tilasta.
Jatkotutkimusaiheiksi ehdotetaan ravintola-alan keskijohdon eettisiin päätöksentekoprosesseihin tarkemmin perehtymistä, vertailevan tutkimuksen teetättämistä ravintoloiden ylimmälle johdolle, eettisyyden roolin selvittämistä eri ravintoloiden organisaatiokulttuureissa sekä eettisen johtamisen tutkimista suurten ravintolaketjujen toiminnassa.
Tutkimus toteutettiin loka–marraskuussa 2011. Tässä kvalitatiivisessa tutkimuksessa aineiston hankintamenetelmänä käytettiin yksilöteemahaastatteluita. Yhdeksän haastateltavan joukkoon valittiin eri kokemuspohjan omaavia esimiehiä mahdollisimman eri tyyppisistä ravintoloista pääkaupunkiseudulta. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Teemoittelun kautta oli tarkoituksena nostaa aineistosta esiin vallitsevia piirteitä.
Tulokset osoittavat, että eettistä johtamista pidetään hyvänä johtamisena – inhimillisenä ja tulosta tekevänä johtamisena. Alalla kiire, tulospaineet ja esimiesten vaihtelevat esimiestaidot asettavat kuitenkin haasteita eettiselle johtamiselle. Keskijohdon on helpompi muistaa esimerkkejä epäeettisestä johtamisesta ravintola-alalla. Haastateltujen mukaan organisaatioiden tulisi ottaa näkyvämmin kantaa eettisyyteen ja esimiesten olisi hyvä viestiä yrityksensä arvoista enemmän. Ylin johto näyttää enimmäkseen esimerkkiä eettisessä päätöksenteossa, mutta roolimallina ylintä johtoa ei aina pidetä. Haastatellut arvostavat eettistä johtamista ja toivovat, että kykenevät johtamaan myös itse eettisesti. Eniten haasteita heidän johtamistyölleen asettavat arvoristiriitatilanteet ja tilanteet, joissa eettisesti oikeaa ja väärää on vaikea erottaa toisistaan. Tutkimuksen perusteella ei voida tehdä yleistyksiä ravintola-alan eettisen johtamisen tilasta.
Jatkotutkimusaiheiksi ehdotetaan ravintola-alan keskijohdon eettisiin päätöksentekoprosesseihin tarkemmin perehtymistä, vertailevan tutkimuksen teetättämistä ravintoloiden ylimmälle johdolle, eettisyyden roolin selvittämistä eri ravintoloiden organisaatiokulttuureissa sekä eettisen johtamisen tutkimista suurten ravintolaketjujen toiminnassa.