ENSIHOIDOSSA KULJETTAMATTA JÄÄNEIDEN ASIAKKAIDEN TYYTYVÄISYYS KOKEMÄEN SEKÄ SÄKYLÄN-KÖYLIÖN KUNTAYHTYMÄN ALUEELLA
Ekberg, Ilkka (2012)
Ekberg, Ilkka
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203133319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203133319
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Ekberg Ilkka. Ensihoidossa kuljettamatta jääneiden asiakkaiden tyytyväisyys Kokemäen sekä Säkylän- Köyliön kuntayhtymän alueilla. Pori kevät 2012, sivumäärä 36
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi Pori. Hoitotyön koulutusohjelma sairaanhoitaja (AMK)
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut selvittää ensihoidon asiakkaiden kokemuksia ja tyytyväisyyttä saamansa palveluun ja hoitoon, kun asiakas on hoidettu kohteessa eikä häntä ole lähdetty kuljettamaan terveydenhoidon päivystyspisteeseen. Tässä työssä on käsitelty kolmea eri ensihoidon X-koodia, joiden perusteella asiakas on jätetty kohteeseen, jossa asiakas on kohdattu.
Tutkimus on määrällinen ja aineisto on kerätty Säkylän, Köyliön sekä Kokemäen ensihoidon asiakkaista. Aineisto kerättiin kevään ja kesän 2011 aikana 60 asiakkaalta. Vastauksia saatiin kyselyn tuloksena 27 kappaletta, jotka on analysoitu asiakkaiden vastausten perusteella. Kysymyksiä oli seitsemäntoista ja ne käsittelivät ensihoitotapahtumaa. Valtaosa vastaajista oli naisia, vain viisi vastausta saatiin miehiltä. Vastaajien ikä vaihteli 40 ja 92 ikävuoden välillä, keski-ikä oli 76 vuotta. Lähes kaikki asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa palveluun ja hoitoon. Kahdessa tapauksessa esiintyi selkeästi tyytymättömyyttä siihen, ettei asiakasta ollut kuljetettu hoitoon ensihoidon toimesta. Näiden tulosten perusteella voidaan todeta, että ensihoidon suorittama hoidon arviointi ja hoito on onnistunut ja myös hoito-ohjeistot ovat hyvin laadittuja ja riittäviä.
Asiasanat: Ensihoito, Sairaankuljetus, X-koodit, Tyytyväisyys
Ekberg Ilkka. Ensihoidossa kuljettamatta jääneiden asiakkaiden tyytyväisyys Kokemäen sekä Säkylän- Köyliön kuntayhtymän alueilla. Pori kevät 2012, sivumäärä 36
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi Pori. Hoitotyön koulutusohjelma sairaanhoitaja (AMK)
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut selvittää ensihoidon asiakkaiden kokemuksia ja tyytyväisyyttä saamansa palveluun ja hoitoon, kun asiakas on hoidettu kohteessa eikä häntä ole lähdetty kuljettamaan terveydenhoidon päivystyspisteeseen. Tässä työssä on käsitelty kolmea eri ensihoidon X-koodia, joiden perusteella asiakas on jätetty kohteeseen, jossa asiakas on kohdattu.
Tutkimus on määrällinen ja aineisto on kerätty Säkylän, Köyliön sekä Kokemäen ensihoidon asiakkaista. Aineisto kerättiin kevään ja kesän 2011 aikana 60 asiakkaalta. Vastauksia saatiin kyselyn tuloksena 27 kappaletta, jotka on analysoitu asiakkaiden vastausten perusteella. Kysymyksiä oli seitsemäntoista ja ne käsittelivät ensihoitotapahtumaa. Valtaosa vastaajista oli naisia, vain viisi vastausta saatiin miehiltä. Vastaajien ikä vaihteli 40 ja 92 ikävuoden välillä, keski-ikä oli 76 vuotta. Lähes kaikki asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa palveluun ja hoitoon. Kahdessa tapauksessa esiintyi selkeästi tyytymättömyyttä siihen, ettei asiakasta ollut kuljetettu hoitoon ensihoidon toimesta. Näiden tulosten perusteella voidaan todeta, että ensihoidon suorittama hoidon arviointi ja hoito on onnistunut ja myös hoito-ohjeistot ovat hyvin laadittuja ja riittäviä.
Asiasanat: Ensihoito, Sairaankuljetus, X-koodit, Tyytyväisyys