Mikroyrityksen toiminnan kehittäminen sukupolvenvaihdoksen yhteydessä
Manninen, Johanna (2012)
Manninen, Johanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203123269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203123269
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kuvaa toiminnallista prosessia siitä, kuinka case-yrityksen eli Konttorikoneliike Sarin-Väisäsen myyntiä ja markkinointia kehitettiin sukupolvenvaihdostilanteessa kesäkuun 2011 jälkeen. Kehittämistoimet suunniteltiin asiakaspalautteen perusteella, jota kerättiin jo ennen sukupolvenvaihdosta teemahaastatteluilla ja sen jälkeen osallistuvalla havainnoinnilla, intensiivisellä kenttätyöllä sekä luottamuksellisilla keskusteluilla asiakkaiden kanssa. Työ on rakenteeltaan suunnitelmallinen prosessinkuvaus, jossa teoria ja käytäntö kulkevat jatkuvasti limittäin. Toiminnallisuudelle asetettiin tavoitteet, joiden toteutumista tarkastellaan kriittisesti työn lopussa.
Yli puolen vuoden aikana kerätyn laajan aineiston mukaan asiakkaat arvostivat eniten Sarin-Väisäsen henkilökohtaista, laadukasta, asiantuntevaa, nopeaa ja paikallista palvelua. Osa asiakkaista kuitenkin toivoi löytävänsä yrityksen tuotteet ja palvelut halutessaan myös Internetistä, ja halusi tiedottamisen tapahtuvan toisinaan sähköisesti. Haasteena oli kehittää yrityksen myynti- ja markkinointitoimintoja siten, että perinteikkyys ja uudistukset kohtaisivat sopivissa mittasuhteissa. Asiakaspalautetta kerättiin edelleen reaaliajassa sitä mukaa, kun kehittämistoimia tehtiin.
Kaikki kehittämistoiminnot suunniteltiin asiakastyytyväisyys, henkilöstön ydinosaaminen, kasvutavoitteet ja opinnäytetyön teoreettinen viitekehys huomioiden. Näiden osa-alueiden summana yritykselle luotiin verkkosivut, kehitettiin oma verkkokauppakonsepti sekä otettiin käyttöön useita sähköisiä työkaluja, jotka tehostavat liiketoimintaa ja asiakassuhteiden hallintaa. Opinnäytetyö etenee asiakkaiden haastatteluista ja havainnoinnista kehittämistoimenpiteiden kautta nykypäivään, jossa uuden verkkokaupan lanseeraamisen h-hetki alkaa olla käsillä.
Yli puolen vuoden aikana kerätyn laajan aineiston mukaan asiakkaat arvostivat eniten Sarin-Väisäsen henkilökohtaista, laadukasta, asiantuntevaa, nopeaa ja paikallista palvelua. Osa asiakkaista kuitenkin toivoi löytävänsä yrityksen tuotteet ja palvelut halutessaan myös Internetistä, ja halusi tiedottamisen tapahtuvan toisinaan sähköisesti. Haasteena oli kehittää yrityksen myynti- ja markkinointitoimintoja siten, että perinteikkyys ja uudistukset kohtaisivat sopivissa mittasuhteissa. Asiakaspalautetta kerättiin edelleen reaaliajassa sitä mukaa, kun kehittämistoimia tehtiin.
Kaikki kehittämistoiminnot suunniteltiin asiakastyytyväisyys, henkilöstön ydinosaaminen, kasvutavoitteet ja opinnäytetyön teoreettinen viitekehys huomioiden. Näiden osa-alueiden summana yritykselle luotiin verkkosivut, kehitettiin oma verkkokauppakonsepti sekä otettiin käyttöön useita sähköisiä työkaluja, jotka tehostavat liiketoimintaa ja asiakassuhteiden hallintaa. Opinnäytetyö etenee asiakkaiden haastatteluista ja havainnoinnista kehittämistoimenpiteiden kautta nykypäivään, jossa uuden verkkokaupan lanseeraamisen h-hetki alkaa olla käsillä.