Google+-verkkoyhteisöpalvelun käyttäjäkokemuksia
Kokko, Ida (2012)
Kokko, Ida
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203123252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203123252
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii verkkoyhteisöpalvelu Goole+:n käyttäjien kokemuksia palve-lun käytöstä. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa käyttäjien mielipiteitä palvelun toimivuudesta, vertailla palvelua muihin samankaltaisiin verkkoyhteisöpalveluihin sekä esitellä käyttäjien ehdotuksia palvelun toiminnan parantamiseksi ja kehittämiseksi.
Opinnäytetyö rakentuu teoria- ja empiriaosioista. Teoriaosuudessa esitellään Internetin viimeisen vuosikymmenen aikana tapahtuneet muutokset, sosiaalisen median ja verk-koyhteisöpalvelujen käyttö markkinoinnissa ja yritystoiminnassa sekä käsite verkkoyh-teisöpalvelu ja sen ominaisuudet. Teoriaosuuden lopussa käsitellään lyhyesti Google+-palvelun kilpailijat, verkkoyhteisöpalvelut Facebook, MySpace ja Twitter. Empi-riaosuudessa esitellään palvelun käyttäjien kokemuksia käsitelleen haastattelun tuloksia. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä puolistrukturoitujen haastattelujen muodossa.
Haastattelujen perusteella käyttäjien kokemukset Google+-verkkoyhteisöpalvelusta eroavat muiden samankaltaisten palvelujen käytöstä. Google+ on suhteellisen uusi verkkoyhteisöpalvelu, jonka mielekäs käyttö vaatii totuttelua, opettelua ja ennen kaikkea palvelun parempaa tunnettuutta verkkoyhteisöpalvelujen käyttäjien keskuudessa.
Muihin verkkoyhteisöpalveluihin verrattuna Google+ on ulkonäöltään ja käytettävyy-deltään vielä prototyyppivaiheessa. Parannusehdotuksiksi lueteltiin muun muassa palve-lun markkinoinnin tehostaminen ja turhiksi koetuista toiminnoista luopuminen. Haas-tatellut käyttäjät suosittelisivat palvelua muille sen tarjoaman paremman yksityisyyden-suojan ja uudenlaiseen sosiaaliseen vuorovaikutukseen innostavien toimintojen vuoksi.
Opinnäytetyö rakentuu teoria- ja empiriaosioista. Teoriaosuudessa esitellään Internetin viimeisen vuosikymmenen aikana tapahtuneet muutokset, sosiaalisen median ja verk-koyhteisöpalvelujen käyttö markkinoinnissa ja yritystoiminnassa sekä käsite verkkoyh-teisöpalvelu ja sen ominaisuudet. Teoriaosuuden lopussa käsitellään lyhyesti Google+-palvelun kilpailijat, verkkoyhteisöpalvelut Facebook, MySpace ja Twitter. Empi-riaosuudessa esitellään palvelun käyttäjien kokemuksia käsitelleen haastattelun tuloksia. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä puolistrukturoitujen haastattelujen muodossa.
Haastattelujen perusteella käyttäjien kokemukset Google+-verkkoyhteisöpalvelusta eroavat muiden samankaltaisten palvelujen käytöstä. Google+ on suhteellisen uusi verkkoyhteisöpalvelu, jonka mielekäs käyttö vaatii totuttelua, opettelua ja ennen kaikkea palvelun parempaa tunnettuutta verkkoyhteisöpalvelujen käyttäjien keskuudessa.
Muihin verkkoyhteisöpalveluihin verrattuna Google+ on ulkonäöltään ja käytettävyy-deltään vielä prototyyppivaiheessa. Parannusehdotuksiksi lueteltiin muun muassa palve-lun markkinoinnin tehostaminen ja turhiksi koetuista toiminnoista luopuminen. Haas-tatellut käyttäjät suosittelisivat palvelua muille sen tarjoaman paremman yksityisyyden-suojan ja uudenlaiseen sosiaaliseen vuorovaikutukseen innostavien toimintojen vuoksi.