Sapere–menetelmän soveltuvuus toimintaterapian terapiamenetelmänä
Leino, Kaisa (2012)
Leino, Kaisa
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203123231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203123231
Tiivistelmä
Ravitsemuksen ja ruokailemisen pulmat ovat kasvava haaste lasten keskuudessa. Ruokaileminen on yksi ihmisen tärkeimmistä päivittäisistä toiminnoista ja se on myös lapsen kasvun ja kehityksen ehdoton edellytys. Sapere–menetelmä on lasten ruoka- ja ravitsemuskasvatusmenetelmä, jonka avulla lapsi oppii uusia asioita ruoasta ja ruokailemisesta kaikkien aistikanaviensa välityksellä. Sapere–menetelmän avulla lapsi oppii toimimaan tarkoituksenmukaisemmin arjen askareissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda uusia ulottuvuuksia toimintaterapian toteutukseen itsestä huolehtimisen ja ruokailemisen osa-alueella. Opinnäytetyön ja Sapere–menetelmän tarkoituksena oli myös antaa toimintaterapeuttien käytännön työhön uusia välineitä puuttua lasten ravitsemuksellisiin ja ruokailemiskäyttäytymisen haasteisiin.
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten Sapere– ruoka- ja ravitsemuskasvatusmenetelmä soveltuu käytettäväksi toimintaterapian terapiamenetelmänä lapsille, joilla esiintyy haasteita ruokailutilanteissa. Opinnäytetyössä tarkasteltiin mitä toimintaterapeuttisia elementtejä Sapere–menetelmän toiminnot sisältävät. Teoreettisen tarkastelun tukena selvitettiin Sapere–menetelmän käytön vaikutusta kahden esimerkkilapsen ruokailemistilanteiden haasteisiin ruokailussa tapahtuneita muutoksia tarkastelemalla.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin ruokailemista tavallisena ja terapeuttisena toimintana sekä lapsen ruokailemisen kehittymistä. Ruokailemisen kehittymisen käsittelyssä huomioitiin niin sensomotorinen, kognitiivinen kuin psykososiaalinen osa-alue. Ruokailemista toimintana tarkasteltiin ruokailun normaalin toimintamallin ja toiminnallisuuden kautta. Toimintaa terapian välineenä avattiin terapeuttisen toiminnan ja toiminnan analyysin kautta. Sapere–menetelmän analysoinnissa tarkasteltiin sen terapeuttisia elementtejä sekä adaptaatiomahdollisuuksia.
Sapere–menetelmällä ja toimintaterapialla havaittiin olevan keskenään yhteneviä elementtejä. Toiminnan analysoinnin kautta Sapere–menetelmän toimintojen havaittiin sisältävän toimintaterapeuttisia tekijöitä: toiminnot sisältävät muun muassa merkityksen ja tarkoituksen, ovat sovellettavissa ja porrastettavissa sekä edistävät kaikkia lapsen kehityksen osa-alueita. Sapere–menetelmän mahdollisuutta soveltua toimintaterapian terapiamenetelmäksi tukivat esimerkkilasten ruokailemisessa havaitut positiiviset muutokset.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda uusia ulottuvuuksia toimintaterapian toteutukseen itsestä huolehtimisen ja ruokailemisen osa-alueella. Opinnäytetyön ja Sapere–menetelmän tarkoituksena oli myös antaa toimintaterapeuttien käytännön työhön uusia välineitä puuttua lasten ravitsemuksellisiin ja ruokailemiskäyttäytymisen haasteisiin.
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten Sapere– ruoka- ja ravitsemuskasvatusmenetelmä soveltuu käytettäväksi toimintaterapian terapiamenetelmänä lapsille, joilla esiintyy haasteita ruokailutilanteissa. Opinnäytetyössä tarkasteltiin mitä toimintaterapeuttisia elementtejä Sapere–menetelmän toiminnot sisältävät. Teoreettisen tarkastelun tukena selvitettiin Sapere–menetelmän käytön vaikutusta kahden esimerkkilapsen ruokailemistilanteiden haasteisiin ruokailussa tapahtuneita muutoksia tarkastelemalla.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin ruokailemista tavallisena ja terapeuttisena toimintana sekä lapsen ruokailemisen kehittymistä. Ruokailemisen kehittymisen käsittelyssä huomioitiin niin sensomotorinen, kognitiivinen kuin psykososiaalinen osa-alue. Ruokailemista toimintana tarkasteltiin ruokailun normaalin toimintamallin ja toiminnallisuuden kautta. Toimintaa terapian välineenä avattiin terapeuttisen toiminnan ja toiminnan analyysin kautta. Sapere–menetelmän analysoinnissa tarkasteltiin sen terapeuttisia elementtejä sekä adaptaatiomahdollisuuksia.
Sapere–menetelmällä ja toimintaterapialla havaittiin olevan keskenään yhteneviä elementtejä. Toiminnan analysoinnin kautta Sapere–menetelmän toimintojen havaittiin sisältävän toimintaterapeuttisia tekijöitä: toiminnot sisältävät muun muassa merkityksen ja tarkoituksen, ovat sovellettavissa ja porrastettavissa sekä edistävät kaikkia lapsen kehityksen osa-alueita. Sapere–menetelmän mahdollisuutta soveltua toimintaterapian terapiamenetelmäksi tukivat esimerkkilasten ruokailemisessa havaitut positiiviset muutokset.