Yrityksen kannattavuus : Case: Juhlasuunnittelu Sara
Rautaharkko, Sanna (2012)
Rautaharkko, Sanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203113216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203113216
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin tuoreelle tamperelaiselle yritykselle, Juhlasuunnittelu Saralle, joka on oma yritykseni. Yritys tarjosi opinnäytetyön tekohetkellä suunnittelu- ja organisointipalveluita sekä yritys- että yksityisasiakkaille, ja tilaisuuksien toteutuksesta vastasi kokonaisuudessaan yrityksen yhteistyökumppanit. Lisäksi yksityisasiakkaille markkinoitiin tarjoilupalveluita. Tämän työn tarkoituksena oli etsiä keinoja muuttaa yrityksen toiminta kannattavaksi vuoden 2012 aikana. Yritystä on pyöritetty osa-aikaisesti opintojen ohessa, mutta valmistuessani keväällä 2012, on yrityksestä tarkoitus saada kannattava ja aluksi yhden ihmisen elättävä yritys. Tavoitteena oli löytää keinot yrityksen myynnin suuntaamiseen siten, että yritysasiakkaat toisivat 75% ja yksityisasiakkaat 25% myynnistä.
Työssä tutkittiin palveluyrityksen kannattavuutta sekä markkinointiviestinnän että palvelutuotteiden ja hinnoittelun kannalta. Työssä tutustuttiin myös kasvun strategiaan sekä yleisimpiin yrityksen kannattavuutta mittaaviin tunnuslukuihin.
Teoriaosuudesta voitiin päätellä, että yrityksen kasvun strategia on diversifikaatio. Lähtötilanne yrityksen kannattavuuden osalta työn kirjoittamishetkellä oli melko heikko. Tunnusluvuista vain yrityksen omavaraisuusaste oli erinomainen, joskin laskettujen tunnuslukujen luotettavuuteen vaikutti yrityksen pieni liikevaihto. Sekä palvelutuotteet että markkinointiviestinnän keinot kaipasivat muokkausta. Ajatuksena oli muokata konseptia siten, että pääasiakassegmenteille tarjottaisiin eriluonteisia palveluita.
Yritystoiminnan kasvun keinoiksi muotoutuivat palveluiden yksinkertaistaminen lähemmäksi alkuperäistä liikeideaa, sekä palveluiden ja hintojen erittely eri asiakassegmenttien välillä. Myytävät palvelut eroteltiin siten, että yritysasiakkaille myydään vastedes vain suunnittelupalveluita. Yksityisasiakkaille sen sijaan myydään tarjoilupalvelua, jonka itse suoritan. Hinnoittelua muokattiin siten, että yksityisasiakkaille tarjoilupalvelua tarjotaan huokeammin hinnoin kuin yritysasiakkaille suunnittelupalvelua.
Työssä tutkittiin palveluyrityksen kannattavuutta sekä markkinointiviestinnän että palvelutuotteiden ja hinnoittelun kannalta. Työssä tutustuttiin myös kasvun strategiaan sekä yleisimpiin yrityksen kannattavuutta mittaaviin tunnuslukuihin.
Teoriaosuudesta voitiin päätellä, että yrityksen kasvun strategia on diversifikaatio. Lähtötilanne yrityksen kannattavuuden osalta työn kirjoittamishetkellä oli melko heikko. Tunnusluvuista vain yrityksen omavaraisuusaste oli erinomainen, joskin laskettujen tunnuslukujen luotettavuuteen vaikutti yrityksen pieni liikevaihto. Sekä palvelutuotteet että markkinointiviestinnän keinot kaipasivat muokkausta. Ajatuksena oli muokata konseptia siten, että pääasiakassegmenteille tarjottaisiin eriluonteisia palveluita.
Yritystoiminnan kasvun keinoiksi muotoutuivat palveluiden yksinkertaistaminen lähemmäksi alkuperäistä liikeideaa, sekä palveluiden ja hintojen erittely eri asiakassegmenttien välillä. Myytävät palvelut eroteltiin siten, että yritysasiakkaille myydään vastedes vain suunnittelupalveluita. Yksityisasiakkaille sen sijaan myydään tarjoilupalvelua, jonka itse suoritan. Hinnoittelua muokattiin siten, että yksityisasiakkaille tarjoilupalvelua tarjotaan huokeammin hinnoin kuin yritysasiakkaille suunnittelupalvelua.