Maksuehtojen kustannusvaikutukset Yritys Oy Ab:ssä
Silmunen, Justus; Tuomisto, Teemu (2012)
Silmunen, Justus
Tuomisto, Teemu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203113213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203113213
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on selvittää yhteistyöyrityksen maksuehtojen vaikutuksia kustannusten kannalta. Vaikutuksia tutkitaan maksuehtojen erilaisissa kehitysnäkymissä sekä nykytilassa. Toimeksianto toteutetaan yhteistyöyrityksen tarpeiden ja toiveiden mukaisesti. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa yritykselle käyttökelpoista ja hyödyllistä tietoa heidän maksuehtojensa vaikutuksista. Tämän tiedon tarkoituksena on auttaa yritystä arvioimaan nykyistä ja tulevaa maksuehtopolitiikkaa.
Tutkimuksen pohjamateriaalina käytettiin yhteistyöyritykseltä saatuja tietoja sekä alan kirjallisuutta. Tutkimuksessa käsiteltiin myynnin ja ostojen maksuehtoja yrityksen sadan suurimman asiakkaan ja toimittajan tietojen osalta. Maksuehtojen vaikutuksia selvitettiin käteisalennuksen, aika-arvon, käyttöpääoman ja koron näkökulmista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin toiminnallista simulaatiota, jonka avulla eri maksuehtoskenaarioiden vaikutuksia tutkittiin.
Tutkimuksessa selvisi, että yrityksen myynnin maksuehdoista koituvat kustannukset ovat selvästi suuremmat kuin ostojen maksuehdoista muodostuvat säästöt. Suurin vaikutus tähän on myynnin maksuehdoissa myönnettävillä käteisalennuksilla. Maksuehtojen aika-arvolla oli merkittävyyttä yritykselle vain korkojen ollessa huomattavan korkeat ja maksuaikojen selvästi nykyisiä pidemmät. Maksuaikojen pituudella todettiin olevan näkyvää vaikutusta yrityksen ostovelkojen ja myyntisaatavien määrään, joten tätä kautta myös yrityksen sitoutuvaan pääomaan.
Yritystä suositeltiin arvioimaan maksuehtopolitiikkansa toimivuus ja selvittämään, miksi ostojen kohdalla ei ole kyetty saavuttamaan asetettuja tavoitteita. Yrityksen tulee selvittää, mitä rahallisten kustannusten ulkopuolisia vaikutuksia myyntien käteisalennuksen laskemisella olisi ja tämän jälkeen pyrkiä vähentämään käteisalennuksien määrää järkevästi. Ostojen osalta tulee varmistaa maksuaikojen riittävyys yrityksen sisäiseen laskujen käsittelyyn ja tämän jälkeen keskittyä lisäämään käteisalennusten määrää.
Tutkimuksen pohjamateriaalina käytettiin yhteistyöyritykseltä saatuja tietoja sekä alan kirjallisuutta. Tutkimuksessa käsiteltiin myynnin ja ostojen maksuehtoja yrityksen sadan suurimman asiakkaan ja toimittajan tietojen osalta. Maksuehtojen vaikutuksia selvitettiin käteisalennuksen, aika-arvon, käyttöpääoman ja koron näkökulmista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin toiminnallista simulaatiota, jonka avulla eri maksuehtoskenaarioiden vaikutuksia tutkittiin.
Tutkimuksessa selvisi, että yrityksen myynnin maksuehdoista koituvat kustannukset ovat selvästi suuremmat kuin ostojen maksuehdoista muodostuvat säästöt. Suurin vaikutus tähän on myynnin maksuehdoissa myönnettävillä käteisalennuksilla. Maksuehtojen aika-arvolla oli merkittävyyttä yritykselle vain korkojen ollessa huomattavan korkeat ja maksuaikojen selvästi nykyisiä pidemmät. Maksuaikojen pituudella todettiin olevan näkyvää vaikutusta yrityksen ostovelkojen ja myyntisaatavien määrään, joten tätä kautta myös yrityksen sitoutuvaan pääomaan.
Yritystä suositeltiin arvioimaan maksuehtopolitiikkansa toimivuus ja selvittämään, miksi ostojen kohdalla ei ole kyetty saavuttamaan asetettuja tavoitteita. Yrityksen tulee selvittää, mitä rahallisten kustannusten ulkopuolisia vaikutuksia myyntien käteisalennuksen laskemisella olisi ja tämän jälkeen pyrkiä vähentämään käteisalennuksien määrää järkevästi. Ostojen osalta tulee varmistaa maksuaikojen riittävyys yrityksen sisäiseen laskujen käsittelyyn ja tämän jälkeen keskittyä lisäämään käteisalennusten määrää.