Elintarvikkeiden kontaktimateriaalien omavalvontajärjestelmän kehittäminen : Case: Tokmanni Oy
Rantula, Maarit (2012)
Rantula, Maarit
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203113208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203113208
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee elintarvikkeiden kontaktimateriaaleja. Työssä kehitetään Tokmanni Oy:n osto-organisaation elintarvikkeiden kontaktimateriaalituotteiden omavalvontajärjestelmää hankinnan kannalta. Kaikkien kontaktimateriaaleja maahantuovien yritysten tuli ilmoittaa toiminnastaan toimipaikkansa paikalliselle elintarvikeviranomaiselle 30.8.2011 mennessä. Tähän liittyen tehtiin omavalvontasuunnitelma, jota tässä työssä käsitellään. Lisäksi opinnäytetyössä kartoitetaan henkilökunnan käsityksiä tuoteturvallisuudesta ja elintarvikkeiden kontaktimateriaalituotteiden hankintatoimen nykytilasta. Kartoitusten perusteella tehdään kehitystöitä sekä parannusehdotuksia omavalvontaan ja laadun varmistamiseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään hankintatoimea, riskienhallintaa, tuoteturvallisuutta, tuotevastuuta, laadun kehittämistä, kontaktimateriaalituotteissa käytettyjä materiaaleja ja niihin kohdistuvaa lainsäädäntöä. Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu case-yritykselle Tokmanni Oy:lle tehdyistä kahdesta erillisestä tutkimuksesta. Tutkimuksissa käytettiin sekä kvantitatiivia että kvalitatiivisia kysymyksiä ja ne toteutettiin anonyymeinä kirjallisina kyselyinä Tokmannin Mäntsälän logistiikkakeskuksen henkilökunnalle. Kyselyillä selvitettiin henkilökunnan mielipiteitä yleisestä tuoteturvallisuudesta sekä kontaktimateriaalien koulutus- ja kehitystarpeita.
Kyselyiden avulla selvisi, että henkilökunta arvostaa tuoteturvallisuutta erittäin paljon ja he arvioivat myös asiakkaiden pitävän sitä hyvin tärkeänä. Elintarvikkeiden kontaktimateriaalien osalta henkilökunta kaipasi lisäkoulutusta ja selkeämpiä ohjeistuksia. Omavalvonta- ja laadunhallinta koetaan tärkeäksi, mutta sen hallitseminen vaikeaksi.
Tulosten perusteella omavalvonta, laadunhallinta ja tuoteturvallisuus ovat hankintatoimen ja hyvän asiakaspalvelun kannalta erittäin tärkeitä. Omavalvonnalla pystytään vaikuttamaan tuotteiden turvallisuuteen ja laatuun merkittävästi. Siihen panostaminen kannattaa taloudellisista, yhteiskuntavastuullisista ja lainsäädännöllisistä syistä. Hyvällä riskien- ja lainsäädännön hallinnalla pystytään pienentämään virheiden määrää ja parantamaan kuluttajien luottamusta yritystä kohtaan.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään hankintatoimea, riskienhallintaa, tuoteturvallisuutta, tuotevastuuta, laadun kehittämistä, kontaktimateriaalituotteissa käytettyjä materiaaleja ja niihin kohdistuvaa lainsäädäntöä. Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu case-yritykselle Tokmanni Oy:lle tehdyistä kahdesta erillisestä tutkimuksesta. Tutkimuksissa käytettiin sekä kvantitatiivia että kvalitatiivisia kysymyksiä ja ne toteutettiin anonyymeinä kirjallisina kyselyinä Tokmannin Mäntsälän logistiikkakeskuksen henkilökunnalle. Kyselyillä selvitettiin henkilökunnan mielipiteitä yleisestä tuoteturvallisuudesta sekä kontaktimateriaalien koulutus- ja kehitystarpeita.
Kyselyiden avulla selvisi, että henkilökunta arvostaa tuoteturvallisuutta erittäin paljon ja he arvioivat myös asiakkaiden pitävän sitä hyvin tärkeänä. Elintarvikkeiden kontaktimateriaalien osalta henkilökunta kaipasi lisäkoulutusta ja selkeämpiä ohjeistuksia. Omavalvonta- ja laadunhallinta koetaan tärkeäksi, mutta sen hallitseminen vaikeaksi.
Tulosten perusteella omavalvonta, laadunhallinta ja tuoteturvallisuus ovat hankintatoimen ja hyvän asiakaspalvelun kannalta erittäin tärkeitä. Omavalvonnalla pystytään vaikuttamaan tuotteiden turvallisuuteen ja laatuun merkittävästi. Siihen panostaminen kannattaa taloudellisista, yhteiskuntavastuullisista ja lainsäädännöllisistä syistä. Hyvällä riskien- ja lainsäädännön hallinnalla pystytään pienentämään virheiden määrää ja parantamaan kuluttajien luottamusta yritystä kohtaan.