Tuu mukaan, liikutaan kimpassa! : Kaikille lapsille ja nuorille saavutettava leiri järjestäjän näkökulmasta
Putkonen, Saara; Mattila, Minna; Nousiainen, Heidi (2012)
Putkonen, Saara
Mattila, Minna
Nousiainen, Heidi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203103192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203103192
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa yhteistyössä Etelä-Karjalan liikunta ja urheilu ry:n kanssa kaikille lapsille ja nuorille kokonaisvaltaisesti saavutettava sporttileiri kesällä 2011 Imatralla. Työelämän edustajana EKLU ry:stä toimi lasten ja nuorten liikunnan kehittäjä Lasse Heiskanen. Tuotosta varten tavoitteena oli selvittää, mitä kaikkea järjestäjän on huomioitava muuntaessaan yleisleiriä soveltuvaksi myös erityistä tukea tarvitseville lapsille ja nuorille. Lisäksi arvioitiin saavutettavuuden toteutumista soveltavalla sporttileirillä kesällä 2011.
Aineistonkeruumenetelminä käytettiin aktiivista osallistuvaa havainnointia havainnointilomakkeita apuna käyttäen sekä leirille osallistuneille erityislapsille suunnattua palautekyselyä. Aineiston teorialähtöisen sisällönanalyysin runkona käytettiin SWOT-analyysia. Palautekyselyn strukturoidut vastaukset analysoitiin määrällisellä sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön osana leiriympäristöön tehtiin esteettömyyskartoitus, jonka pohjalta kirjoitettiin esteettömyyskartoitusraportti EKLU ry:n käyttöön. EKLU ry:n valmis leiri-ilmoittautumislomake muokattiin soveltavaa leiriä varten sopivaksi. Soveltavan leirin markkinointia varten kartoitettiin sopivat tiedotuskanavat. Kesän 2011 soveltavalla sporttileirillä osa opinnäytetyöryhmästä toimi avustajina erityistukea tarvitseville lapsille ja otti yhteyttä kyseisten lasten vanhempiin ennen leirin alkua. Ennen varsinaista leiriä kimpanvetäjille pidettiin käytännönläheinen leiri-info, jonka tarkoituksena oli valmistaa kimpanvetäjiä leirillä toimimiseen ja kimpan pelisääntökeskustelun johtamiseen.
Leirin järjestäjän sisäisiä vahvuuksia ovat pelisääntökoulutus kimpanvetäjille, ohjatun oivaltamisen käyttö ohjaustapana ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avustajien mukanaolo leirillä. Lisäksi fyysisesti esteetön ympäristö tärkeältä osaltaan mahdollistaa osallistumisen ja parantaa viihtymistä leirillä. Sisäisiin heikkouksiin lukeutuvat fyysisen ympäristön haasteet, häiriötekijät ruokailutilanteissa, haastavat leikit ja lajit sekä koti-ikävä. Ulkoisina mahdollisuuksina nähtiin ohjaajien ja lasten suvaitsevaisuus sekä ohjaajien soveltamisvalmiudet. Ulkoisia uhkia ovat kimpanvetäjien ja ohjaajien kokemattomuus ja passiivisuus sekä lasten sopeutumisvaikeudet. Erityistä tukea tarvitsevat lapset ovat valmiita osallistumaan samalle leirille jatkossakin.
Jatkotutkimusaiheena voidaan selvittää kimpanvetäjien ja muiden leirille osallistuneiden lasten kokemuksia samasta soveltavasta leiristä. Lisäksi leirin kehittäminen edelleen saavutettavammaksi tämän työn pohjalta on tarpeen.
Aineistonkeruumenetelminä käytettiin aktiivista osallistuvaa havainnointia havainnointilomakkeita apuna käyttäen sekä leirille osallistuneille erityislapsille suunnattua palautekyselyä. Aineiston teorialähtöisen sisällönanalyysin runkona käytettiin SWOT-analyysia. Palautekyselyn strukturoidut vastaukset analysoitiin määrällisellä sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön osana leiriympäristöön tehtiin esteettömyyskartoitus, jonka pohjalta kirjoitettiin esteettömyyskartoitusraportti EKLU ry:n käyttöön. EKLU ry:n valmis leiri-ilmoittautumislomake muokattiin soveltavaa leiriä varten sopivaksi. Soveltavan leirin markkinointia varten kartoitettiin sopivat tiedotuskanavat. Kesän 2011 soveltavalla sporttileirillä osa opinnäytetyöryhmästä toimi avustajina erityistukea tarvitseville lapsille ja otti yhteyttä kyseisten lasten vanhempiin ennen leirin alkua. Ennen varsinaista leiriä kimpanvetäjille pidettiin käytännönläheinen leiri-info, jonka tarkoituksena oli valmistaa kimpanvetäjiä leirillä toimimiseen ja kimpan pelisääntökeskustelun johtamiseen.
Leirin järjestäjän sisäisiä vahvuuksia ovat pelisääntökoulutus kimpanvetäjille, ohjatun oivaltamisen käyttö ohjaustapana ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avustajien mukanaolo leirillä. Lisäksi fyysisesti esteetön ympäristö tärkeältä osaltaan mahdollistaa osallistumisen ja parantaa viihtymistä leirillä. Sisäisiin heikkouksiin lukeutuvat fyysisen ympäristön haasteet, häiriötekijät ruokailutilanteissa, haastavat leikit ja lajit sekä koti-ikävä. Ulkoisina mahdollisuuksina nähtiin ohjaajien ja lasten suvaitsevaisuus sekä ohjaajien soveltamisvalmiudet. Ulkoisia uhkia ovat kimpanvetäjien ja ohjaajien kokemattomuus ja passiivisuus sekä lasten sopeutumisvaikeudet. Erityistä tukea tarvitsevat lapset ovat valmiita osallistumaan samalle leirille jatkossakin.
Jatkotutkimusaiheena voidaan selvittää kimpanvetäjien ja muiden leirille osallistuneiden lasten kokemuksia samasta soveltavasta leiristä. Lisäksi leirin kehittäminen edelleen saavutettavammaksi tämän työn pohjalta on tarpeen.