Yritys X:n työnantajakuva ja sen kehittäminen
Ronkainen, Eija (2012)
Ronkainen, Eija
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093153
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millainen on Yritys X:n sisäinen ja ulkoinen työnantajakuva ja miten sitä tulisi kehittää. Pääongelmaa selvitetään ala-ongelmilla, jotka ovat ”millaista työnantajakuvaa luo Yritys X:n markkinointi- ja rekrytointiviestintä” ja ”millaisilla ihmisillä rakennetaan tulevaisuuden Yritys X”. Tavoitteena on laatia työn-antajakuvan kehittämissuunnitelma vuosille 2012-2015.
Viitekehys perustuu työnantajakuvaan liittyvään ammattikirjallisuuteen ja finanssi- ja vakuutusalasta tehtyihin työnantajamielikuvatutkimuksiin. Viitekehys kuvaa työnantaja-kuvan luomista, kehittämistä ja ylläpitämistä sekä sen haasteita.
Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin touko-kesäkuussa 2011 koko Yritys X:n henki-löstölle. Web-kysely lähetettiin 1300 työntekijälle, joista 319 vastasi kyselyyn – vastaus-prosentin ollen näin 24,5. Kyselytulosten analysoinnissa käytettiin Excel Tilastoapu –sovellusta.
Kvalitatiivisista tutkimuksista ensimmäinen toteutettiin elokuussa 2011 Yritys X:n esi-miehille satunnaisella otannalla - esimiesklubeja toteutettiin kaksi, yksi Yritys X1:n esi-miehille ja yksi Yritys X2:n esimiehille. Toinen kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin syys-lokakuussa 2011 Yritys X:n johdon jäsenille. Teemahaastattelut pidettiin kymmenelle johtajalle, vastausprosentin ollen 100. Kolmas kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin erilli-senä osana (kehittämistehtävän tekijän vaihdettua työpaikkaa) Yritys Y:lle marras-joulukuussa 2011.
Tutkimustulosten mukaan Yritys X:n sisäinen työnantajakuva on positiivinen ja mark-kinointi- ja rekrytointiviestintä tukee ulkoista työnantajamielikuvaa. Ulkoinen työnanta-jakuva on hyvä, mutta finanssialalla Yritys X ei pysty kilpailemaan luonnollisten kilpaili-joidensa kanssa samalla tasolla. Finanssi- ja vakuutusala koetaan yleisesti ottaen vielä melko vanhoilliseksi, joten töitä ulkoisen työnantajakuvan eteen joudutaan vielä teke-mään.
Viitekehys perustuu työnantajakuvaan liittyvään ammattikirjallisuuteen ja finanssi- ja vakuutusalasta tehtyihin työnantajamielikuvatutkimuksiin. Viitekehys kuvaa työnantaja-kuvan luomista, kehittämistä ja ylläpitämistä sekä sen haasteita.
Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin touko-kesäkuussa 2011 koko Yritys X:n henki-löstölle. Web-kysely lähetettiin 1300 työntekijälle, joista 319 vastasi kyselyyn – vastaus-prosentin ollen näin 24,5. Kyselytulosten analysoinnissa käytettiin Excel Tilastoapu –sovellusta.
Kvalitatiivisista tutkimuksista ensimmäinen toteutettiin elokuussa 2011 Yritys X:n esi-miehille satunnaisella otannalla - esimiesklubeja toteutettiin kaksi, yksi Yritys X1:n esi-miehille ja yksi Yritys X2:n esimiehille. Toinen kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin syys-lokakuussa 2011 Yritys X:n johdon jäsenille. Teemahaastattelut pidettiin kymmenelle johtajalle, vastausprosentin ollen 100. Kolmas kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin erilli-senä osana (kehittämistehtävän tekijän vaihdettua työpaikkaa) Yritys Y:lle marras-joulukuussa 2011.
Tutkimustulosten mukaan Yritys X:n sisäinen työnantajakuva on positiivinen ja mark-kinointi- ja rekrytointiviestintä tukee ulkoista työnantajamielikuvaa. Ulkoinen työnanta-jakuva on hyvä, mutta finanssialalla Yritys X ei pysty kilpailemaan luonnollisten kilpaili-joidensa kanssa samalla tasolla. Finanssi- ja vakuutusala koetaan yleisesti ottaen vielä melko vanhoilliseksi, joten töitä ulkoisen työnantajakuvan eteen joudutaan vielä teke-mään.