Bilepaketin kohderyhmän tavoittaminen markkinointikanavissa
Storgårds, Marje (2012)
Storgårds, Marje
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093149
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä markkinoinnin suunnitteluun ja tuottaa Bilepaketin markkinointisuunnitelma Vihdissä sijaitsevalle keilahallille Patrick Sports Oy:lle. Tutkimuksen aihe lähti asiakasyrityksen todellisesta tarpeesta, sillä Bilepaketille ei vielä ollut määritelty kohderyhmää. Lisäksi ei tiedetty tarkalleen, mistä asiakkaat tulevat, mistä kuulevat ja näke-vät yrityksen mainontaa. Tämän seurauksena piti selvittää, mitä kautta kannattaa mainostaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Bilepaketin kohderyhmä sekä se missä yrityksen kan-nattaa mainostaa ja tiedottaa. Toisena keskeisenä tavoitteena oli tutkia sosiaalisen median ja sen yhteisöpalveluiden kannattavuutta markkinointiviestinnän osa-alueena.
Markkinointisuunnitelma tehtiin kyselytutkimuksen ja yrityksen omistajan Patrick Wikmanin sekä Marjaana Wikmanin haastattelujen pohjalta. Haastatteluissa selvitettiin esimerkiksi, mi-tä markkinoinnin suhteen on jo tehty. Niiden pohjalta toteutettiin kyselylomake. Markkinoin-tisuunnitelman tavoitteena on saada yrityksen tarjoamat palvelut ja tapahtumat ihmisten tie-toisuuteen. Tässä työssä markkinointia suunniteltiin Bilepaketin kannalta, mutta keinot voi-daan yleistää koskemaan koko yrityksen markkinointia.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jolloin saatu aineisto oli muutettavissa tilastollisesti käsiteltävään muotoon. Tutkimukseen vastasi 107 asiakasta. Vastaajat olivat erittäin homogeenisiä vastausten suhteen, mutta erojakin löydettiin. Kuitenkaan suuremmal-lakaan otoksella ei todennäköisesti olisi päästy lopputulokseen, jossa saataisiin selkeitä eroja esimerkiksi miesten ja naisten käyttäytymiselle.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että Bilepaketin pääasialliseksi kohderyhmäksi muodostuu alle 30-vuotiaat Vihdissä ja Nummelassa asuvat nuoret. Otoksen rakenne tukee olettamusta, että 70 % yrityksen asiakkaista tulee Vihdin ja Nummelan alueelta ja loput 30 % Vihdin kunnan kehysalueilta. Tämän ja Tilastokeskuksen teettämän Tieto- ja viestintäteknii-kan käyttötutkimus 2011 perusteella sosiaalinen media kannattaa ottaa osaksi markkinointia. Tutkimustulosten pohjalta päätettiin nykyisten markkinointikanavien lisäksi nostaa rinnalle sosiaalinen media ja hakusanamarkkinointi osana yrityksen markkinointiviestintää. Sosiaalises-ta mediasta tärkeimmäksi tekijäksi nousi Facebook. Tutkimuksen perusteella markkinoinnin oikeanlaisen kohdentamisen tueksi tulee perustaa kattava asiakasrekisterijärjestelmä. Tule-vaisuudessa, kun yrityksen asiakasrekisterijärjestelmä ja kotisivut on tarkasti suunniteltu sekä Bilepaketin kohderyhmä on todettu oikeaksi, voidaan ottaa hakusanamarkkinointi osaksi teho-kasta markkinointia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Bilepaketin kohderyhmä sekä se missä yrityksen kan-nattaa mainostaa ja tiedottaa. Toisena keskeisenä tavoitteena oli tutkia sosiaalisen median ja sen yhteisöpalveluiden kannattavuutta markkinointiviestinnän osa-alueena.
Markkinointisuunnitelma tehtiin kyselytutkimuksen ja yrityksen omistajan Patrick Wikmanin sekä Marjaana Wikmanin haastattelujen pohjalta. Haastatteluissa selvitettiin esimerkiksi, mi-tä markkinoinnin suhteen on jo tehty. Niiden pohjalta toteutettiin kyselylomake. Markkinoin-tisuunnitelman tavoitteena on saada yrityksen tarjoamat palvelut ja tapahtumat ihmisten tie-toisuuteen. Tässä työssä markkinointia suunniteltiin Bilepaketin kannalta, mutta keinot voi-daan yleistää koskemaan koko yrityksen markkinointia.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jolloin saatu aineisto oli muutettavissa tilastollisesti käsiteltävään muotoon. Tutkimukseen vastasi 107 asiakasta. Vastaajat olivat erittäin homogeenisiä vastausten suhteen, mutta erojakin löydettiin. Kuitenkaan suuremmal-lakaan otoksella ei todennäköisesti olisi päästy lopputulokseen, jossa saataisiin selkeitä eroja esimerkiksi miesten ja naisten käyttäytymiselle.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että Bilepaketin pääasialliseksi kohderyhmäksi muodostuu alle 30-vuotiaat Vihdissä ja Nummelassa asuvat nuoret. Otoksen rakenne tukee olettamusta, että 70 % yrityksen asiakkaista tulee Vihdin ja Nummelan alueelta ja loput 30 % Vihdin kunnan kehysalueilta. Tämän ja Tilastokeskuksen teettämän Tieto- ja viestintäteknii-kan käyttötutkimus 2011 perusteella sosiaalinen media kannattaa ottaa osaksi markkinointia. Tutkimustulosten pohjalta päätettiin nykyisten markkinointikanavien lisäksi nostaa rinnalle sosiaalinen media ja hakusanamarkkinointi osana yrityksen markkinointiviestintää. Sosiaalises-ta mediasta tärkeimmäksi tekijäksi nousi Facebook. Tutkimuksen perusteella markkinoinnin oikeanlaisen kohdentamisen tueksi tulee perustaa kattava asiakasrekisterijärjestelmä. Tule-vaisuudessa, kun yrityksen asiakasrekisterijärjestelmä ja kotisivut on tarkasti suunniteltu sekä Bilepaketin kohderyhmä on todettu oikeaksi, voidaan ottaa hakusanamarkkinointi osaksi teho-kasta markkinointia.