Kuusikon varhaisperkauksen tutkimus ja markkinointi
Seppänen, Mervi (2012)
Seppänen, Mervi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093112
Tiivistelmä
Valtakunnan metsien inventointi 10 osoittaa, että taimikonhoidon tila on heikentynyt viime vuosina. Metsänomistajakunnanrakenne muuttuu yhä enemmän metsäpalveluja tarvitseviksi pienryhmiksi, joissa kaupunkilaisuus, etämetsänomistajuus ja ikääntyminen sekä naismetsänomistajuus lisääntyvät. Erilaiset metsänomistajat tarvitsevat palveluita, jotka ovat räätälöitävissä heidän tarpeisiinsa, toisinaan tarvitaan vain opastusta, toisinaan kokonaisvaltaisempaa omaisuuden hoitoa.
Taimikoiden heikentynyt tila ja muutokset metsänomistajarakenteessa saavat aikaan metsäpalvelujen kysynnän nousun. Metsäpalvelujen kysynnän nousua tulee edistää markkinoinnin uusilla keinoilla ja tehostamisella eri kohderyhmille.
Osana opinnäytettä tutkittiin varhaisperkauksen vaikutusta kuusen kehitykseen. Opinnäytteen tutkimus osoittaa taimikoiden hyötyvän varhaisperkauksesta. Erityisesti kuusen järeytyminen kiihtyy varhaisperkauksen tuloksena ja kilpailutilanne parantuu suhteessa perkaamattomiin aloihin. Varhaisperkauksen tärkeyttä tulee korostaa neuvonnassa ja markkinoinnissa. Opinnäytteen liitteiksi on tehty markkinointimateriaalia Metsänhoitoyhdistys Kangasniemi-Pieksämäelle.
Varhaisperkaus ei ole Kestävän metsätalouden rahoituksen (Kemera) piirissä. Kemeran kohdistuessa varsinaiseen taimikonhoitoon vääristyy kuva varhaisperkauksen tärkeydestä taimikonhoidon vaiheena. Metsäsuunnitelmien ajantasaisuus ja hyödyntäminen asiakasrekisterin tavoin on toimiva keino tehostaa varhaisperkauksen markkinointia. Metsänomistajarakenteen muutokset tulisi metsäalalla ottaa vastaan mahdollisuuksina kehittää toimintaa ja luoda yhteishenkeä.
Taimikoiden heikentynyt tila ja muutokset metsänomistajarakenteessa saavat aikaan metsäpalvelujen kysynnän nousun. Metsäpalvelujen kysynnän nousua tulee edistää markkinoinnin uusilla keinoilla ja tehostamisella eri kohderyhmille.
Osana opinnäytettä tutkittiin varhaisperkauksen vaikutusta kuusen kehitykseen. Opinnäytteen tutkimus osoittaa taimikoiden hyötyvän varhaisperkauksesta. Erityisesti kuusen järeytyminen kiihtyy varhaisperkauksen tuloksena ja kilpailutilanne parantuu suhteessa perkaamattomiin aloihin. Varhaisperkauksen tärkeyttä tulee korostaa neuvonnassa ja markkinoinnissa. Opinnäytteen liitteiksi on tehty markkinointimateriaalia Metsänhoitoyhdistys Kangasniemi-Pieksämäelle.
Varhaisperkaus ei ole Kestävän metsätalouden rahoituksen (Kemera) piirissä. Kemeran kohdistuessa varsinaiseen taimikonhoitoon vääristyy kuva varhaisperkauksen tärkeydestä taimikonhoidon vaiheena. Metsäsuunnitelmien ajantasaisuus ja hyödyntäminen asiakasrekisterin tavoin on toimiva keino tehostaa varhaisperkauksen markkinointia. Metsänomistajarakenteen muutokset tulisi metsäalalla ottaa vastaan mahdollisuuksina kehittää toimintaa ja luoda yhteishenkeä.