Brändi-identiteetin vahvistuminen Etelä-Pohjanmaan matkailun kärkituotteistossa
Keski-Valkama, Satu (2012)
Keski-Valkama, Satu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093070
Tiivistelmä
Arkipäivämme on täynnä erilaisia brändejä, jotka nostavat tuotteet mielissämme tavanomaisuuden yläpuolelle. Myös kaupungit, alueet ja matkakohteet ovat alkaneet hyödyntää brändin rakentamisen työkaluja erottautuakseen kilpailijoista. Kohteet voivat pyrkiä ohjaamaan olemustaan ja palveluitaan yhdenmukaisiksi määritellyn identiteetin kanssa yhtenäisen brändiviestin kirkastamiseksi.
Kehittämistehtävän tarkoituksena oli koota Etelä-Pohjanmaan maaseutu- ja kulttuurimatkailun kärkituotteisto. Lähtökohtana oli, että maakunnallinen kärkituotteisto koostuu alueen brändi-identiteettiä tukevista matkailutuotteista, koska matkailupalvelut rakentavat omalta osaltaan kokonaismielikuvaa maakunnasta.
Työssä tarkasteltiin brändin rakentamisen teorioita lähtökohtana matkakohteen brändin kehittämiselle. Empiirinen aineisto koostui asiakastutkimuksista ja matkailun trendiraporteista, maakunnallisen matkailun tuotekehityshankkeen toimenpiteiden kautta kerätystä aineistosta sekä paikan markkinoinnin näkökulmista, jotka kerättiin teemahaastatteluilla. Kolmen aineiston analyysin tuloksena esitettiin maakunnan kärkikohteista, -tapahtumista sekä -teemoista koostuva kärkituotteisto.
Etelä-Pohjanmaan tunnetuimmat tapahtumat ja kohteet määriteltiin selkeäksi osaksi maakunnan matkailun kärkituotteistoa. Nämä eivät kuitenkaan pelkästään riittäneet viestimään tutkimuksessa ilmi tulleita maakunnallisia tavoitekuvia. Tuotteistoon liitettiin teemapohjaisesti kehitetyt tuotekokonaisuudet, joita tutkimuksen perusteella tarvittiin ilmentämään maakunnallisen brändin persoonallisuutta. Teemakokonaisuuksia ja niiden taustalla olevia palveluita tulee edelleen kehittää samalla, kun matkailun palveluntarjoajat ja tuotekehittäjät tulee liittää selkeämmin mukaan brändin kehittämiseen kokonaisviestin yhtenäistämiseksi.
Kehittämistehtävän tarkoituksena oli koota Etelä-Pohjanmaan maaseutu- ja kulttuurimatkailun kärkituotteisto. Lähtökohtana oli, että maakunnallinen kärkituotteisto koostuu alueen brändi-identiteettiä tukevista matkailutuotteista, koska matkailupalvelut rakentavat omalta osaltaan kokonaismielikuvaa maakunnasta.
Työssä tarkasteltiin brändin rakentamisen teorioita lähtökohtana matkakohteen brändin kehittämiselle. Empiirinen aineisto koostui asiakastutkimuksista ja matkailun trendiraporteista, maakunnallisen matkailun tuotekehityshankkeen toimenpiteiden kautta kerätystä aineistosta sekä paikan markkinoinnin näkökulmista, jotka kerättiin teemahaastatteluilla. Kolmen aineiston analyysin tuloksena esitettiin maakunnan kärkikohteista, -tapahtumista sekä -teemoista koostuva kärkituotteisto.
Etelä-Pohjanmaan tunnetuimmat tapahtumat ja kohteet määriteltiin selkeäksi osaksi maakunnan matkailun kärkituotteistoa. Nämä eivät kuitenkaan pelkästään riittäneet viestimään tutkimuksessa ilmi tulleita maakunnallisia tavoitekuvia. Tuotteistoon liitettiin teemapohjaisesti kehitetyt tuotekokonaisuudet, joita tutkimuksen perusteella tarvittiin ilmentämään maakunnallisen brändin persoonallisuutta. Teemakokonaisuuksia ja niiden taustalla olevia palveluita tulee edelleen kehittää samalla, kun matkailun palveluntarjoajat ja tuotekehittäjät tulee liittää selkeämmin mukaan brändin kehittämiseen kokonaisviestin yhtenäistämiseksi.