Toiminnallinen opinnäytetyö autoliikkeelle : case: Naisille suunnattu autonäyttely - myynnin edistäjä
Laine, Marian (2011)
Laine, Marian
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203083040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203083040
Tiivistelmä
Tämän toimintakeskeisen opinnäytetyön Naisten autoillan tarkoitus oli tutustuttaa naisia ME-Auton myymiin ja edustamiin automerkkeihin, alentaa kynnystä tulla autoliikkeeseen, tarjota naisille mahdollisuus koeajaa autoja, kasvattaa positiivista kuvaa ME-Autosta ja lisätä autojen myyntiä. Opinnäytetyönäni järjestämä tilaisuus oli kutsuvierastapahtuma (saa ottaa ystävän mukaan), jonka tarkoituksena oli saada tunnettuutta sekä luoda positiivista kuvaa edustamani yrityksen automerkeille naisten keskuudessa ja lisätä näin myyntiä.
Toimin projektipäällikkönä ja kehitin omanlaisen autonäyttelyn naisille. Olin projektipäällikön asemassa ja johtoryhmään kuului myyntijohtaja, jolle raportoin tilanteesta. Markkinointisuunnittelija oli osa projektiryhmää sekä johtoryhmää, ja hän auttoi minua kutsujen suunnittelussa.
Opinnäytetyöprojektissa lähetin kohderyhmälle eli autoileville naisille informatiivisen ja houkuttelevan kutsun (6000 kappaletta) Naisten autoiltaan, Naisille suunnattuun autonäyttelyyn. Hankin yhteistyökumppaneita, jotka täydensivät tapahtuman kiinnostavuutta ja sisältöä, sekä sain sovittua autojen maahantuojien kanssa, että hekin tulevat mukaan erilaisilla tarjouksilla.
Keskeisempiä tuloksia oli, että naisia saapui autoiltaa viettämään noin 200, autoja myytiin kahden viikon sisällä kutsua vastaan 6 kappaletta ja koeajoja suoritettiin 22 neljä tuntia kestäneen Naisten autoillan aikana. Asiakaspalaute oli positiivista, 89% vastanneista naisista oli tyytyväisiä tapahtumaan ja tapahtuman toteutukseen. Naisten autoillan kävijät olivat keskimäärin 48-vuotiaita. Eniten heitä kiinnosti vain naisille suunnattu ohjelma ja toiseksi eniten naisille suunnattu kutsu. Autotyypeistä urheiluautot vetosivat naisiin eniten ja vähiten tila-autot. Kehittämisehdotuksia tuli runsaasti. Toivottiin muun muassa tietoa auton perushuollosta, jotta sen voisi itsekin tehdä, tapahtuman sijoittamista lauantaipäivälle, jotta sopisi perheelliselle paremmin sekä mahdollisuutta koeajaa myös urheiluautoja.
Toimin projektipäällikkönä ja kehitin omanlaisen autonäyttelyn naisille. Olin projektipäällikön asemassa ja johtoryhmään kuului myyntijohtaja, jolle raportoin tilanteesta. Markkinointisuunnittelija oli osa projektiryhmää sekä johtoryhmää, ja hän auttoi minua kutsujen suunnittelussa.
Opinnäytetyöprojektissa lähetin kohderyhmälle eli autoileville naisille informatiivisen ja houkuttelevan kutsun (6000 kappaletta) Naisten autoiltaan, Naisille suunnattuun autonäyttelyyn. Hankin yhteistyökumppaneita, jotka täydensivät tapahtuman kiinnostavuutta ja sisältöä, sekä sain sovittua autojen maahantuojien kanssa, että hekin tulevat mukaan erilaisilla tarjouksilla.
Keskeisempiä tuloksia oli, että naisia saapui autoiltaa viettämään noin 200, autoja myytiin kahden viikon sisällä kutsua vastaan 6 kappaletta ja koeajoja suoritettiin 22 neljä tuntia kestäneen Naisten autoillan aikana. Asiakaspalaute oli positiivista, 89% vastanneista naisista oli tyytyväisiä tapahtumaan ja tapahtuman toteutukseen. Naisten autoillan kävijät olivat keskimäärin 48-vuotiaita. Eniten heitä kiinnosti vain naisille suunnattu ohjelma ja toiseksi eniten naisille suunnattu kutsu. Autotyypeistä urheiluautot vetosivat naisiin eniten ja vähiten tila-autot. Kehittämisehdotuksia tuli runsaasti. Toivottiin muun muassa tietoa auton perushuollosta, jotta sen voisi itsekin tehdä, tapahtuman sijoittamista lauantaipäivälle, jotta sopisi perheelliselle paremmin sekä mahdollisuutta koeajaa myös urheiluautoja.