Brandin yrityskuvan rakentaminen Case: Choco Fashion
Airikka, Sonja (2012)
Airikka, Sonja
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203072960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203072960
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella brandin rakentamista ja luoda sen pohjalta kaksi erilaista brandikonseptia, joita vertailemalla pystyttiin tunnistamaan toivotun yrityskuvan muodostumisen kannalta tärkeimmät brandielementit liikkeen toimitiloissa. Työn toimeksiantajana oli toimintaansa aloitteleva lappeenrantalainen yritys Choco Fashion, jolle brandin ja yrityskuvan hallittu rakentaminen ovat hyvin ajankohtaisia aiheita.
Toiminnallisen osuuden tietojenkeruussa käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Yrityksen liikeidean syvällisen ymmärtämisen kannalta yrityksen edustajia konsultoitiin avoimen haastattelun kautta yhteisissä tapaamisissa sekä puhelimitse. Lisäksi Lappeenrannan markkinatilannetta selvitettiin vierailemalla kilpailijoina pidettyjen yritysten liikkeissä, joissa kerättiin tietoa havainnoimalla niiden sijaintia, tuotevalikoimaa, esillepanoa, sisustusta ja tunnelmaa. Opinnäytetyöhön liittyvää teoriatietoa kerättiin pääasiassa suomalaisesta ja englanninkielisestä kirjallisuudesta, lehtiartikkeleista sekä internetistä. Opinnäytetyössä pyrittiin hyödyntämään erityisesti paikallisia medioita, jotka kertoivat laajalti Lappeenrannasta liiketoimintaympäristönä. Myös Choco Fashionin liiketoimintasuunnitelma toimi kattavana lähteenä.
Tuloksien perusteella liikkeiden brandikonsepteja voidaan pitää tehokkaina kilpailuetuina. Brandi-ilmettä on aina pyrittävä luomaan yrityksen kohderyhmän mukaisesti, eli siten, miten kohdeasiakkaat reagoivat brandielementteihin. Konseptivertailujen kautta tärkeimmiksi elementeiksi paljastuivat myymäläsuunnittelu, näyteikkuna ja henkilöstö ja palvelu. Näiden elementtien pohjalta koostettiin ohjeisto, joka avustaa yritystä mielikuvien muodostumisen hallitsemisessa ja brandi-ilmeen ylläpitämisessä.
Toiminnallisen osuuden tietojenkeruussa käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Yrityksen liikeidean syvällisen ymmärtämisen kannalta yrityksen edustajia konsultoitiin avoimen haastattelun kautta yhteisissä tapaamisissa sekä puhelimitse. Lisäksi Lappeenrannan markkinatilannetta selvitettiin vierailemalla kilpailijoina pidettyjen yritysten liikkeissä, joissa kerättiin tietoa havainnoimalla niiden sijaintia, tuotevalikoimaa, esillepanoa, sisustusta ja tunnelmaa. Opinnäytetyöhön liittyvää teoriatietoa kerättiin pääasiassa suomalaisesta ja englanninkielisestä kirjallisuudesta, lehtiartikkeleista sekä internetistä. Opinnäytetyössä pyrittiin hyödyntämään erityisesti paikallisia medioita, jotka kertoivat laajalti Lappeenrannasta liiketoimintaympäristönä. Myös Choco Fashionin liiketoimintasuunnitelma toimi kattavana lähteenä.
Tuloksien perusteella liikkeiden brandikonsepteja voidaan pitää tehokkaina kilpailuetuina. Brandi-ilmettä on aina pyrittävä luomaan yrityksen kohderyhmän mukaisesti, eli siten, miten kohdeasiakkaat reagoivat brandielementteihin. Konseptivertailujen kautta tärkeimmiksi elementeiksi paljastuivat myymäläsuunnittelu, näyteikkuna ja henkilöstö ja palvelu. Näiden elementtien pohjalta koostettiin ohjeisto, joka avustaa yritystä mielikuvien muodostumisen hallitsemisessa ja brandi-ilmeen ylläpitämisessä.