Organisaation vetovoima: Työnantajamaine ja -mielikuvat : Case: Lahden kaupunki
Lauhia, Jenni (2012)
Lauhia, Jenni
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203072945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203072945
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee organisaation vetovoimaisuutta työnantajana eli organisaatioiden työnantajamainetta ja työnantajamielikuvia. Työ keskittyy julkisiin organisaatioihin ja työn toimeksiantajana toimii Lahden kaupunki.
Työmarkkinoille on muodostumassa kilpailu osaavista työntekijöistä. Tämä on seurausta etenkin työntekijöiden arvokäsitysten ja työn odotusten muutoksista sekä väestön ikärakenteen vanhenemisesta. Työnantajien on mietittävä, kuinka he pystyvät houkuttelemaan työntekijöitä palvelukseensa. Suuri merkitys on organisaation vetovoimalla, joka tässä opinnäytetyössä määrittyy organisaation työnantajamaineesta ja -mielikuvista. Niiden voima näkyy niin uuden työvoiman saamisessa kuin nykyisten työntekijöiden sitoutumisessa.
Työn tavoitteena on selvittää, millaisia työnantajamielikuvia Lahden kaupunkiin liitetään, millainen maine sillä on ja miten sen vetovoimaa työnantajana voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään maineen ja mielikuvan käsitteitä sekä kuntatyön piirteitä ja yleistä mainetta. Työn empiirisen osan tiedonkeruumuotona käytettiin mielikuvakyselyä, joka suoritettiin Lahden ammattikorkeakoulun sairaanhoitaja- ja tradenomiopiskelijoille (n=43). Mielikuvakysely sisälsi kysymyksiä Lahden kaupunkiin liitettävistä mielikuvista sekä yleisistä työnantajan ja työtehtävien vetovoimatekijöistä.
Tutkimustulokset osoittivat, että opiskelijoiden mielikuvien mukaan Lahden kaupunki on luotettava ja varma työnantaja, joka tarjoaa mielenkiintoisia työtehtäviä ja hyviä työsuhde-etuja. Samalla kuitenkin organisaatio miellettiin vanhanaikaiseksi ja työtehtävät kiireisiksi ja huonopalkkaisiksi. Tutkimuksesta ilmeni, että opiskelijoiden mielikuvien mukaan Lahden kaupungilla ei ole kykyä houkutella työntekijöitä palvelukseensa. Tätä vetovoimaa kaupunki voisi kehittää hyvillä teoilla, viesteillä ja suhteilla eli esimerkiksi hyvällä johtamisella, tarinankerronnalla, oppilasyhteistyöllä ja viestinnällä.
Työmarkkinoille on muodostumassa kilpailu osaavista työntekijöistä. Tämä on seurausta etenkin työntekijöiden arvokäsitysten ja työn odotusten muutoksista sekä väestön ikärakenteen vanhenemisesta. Työnantajien on mietittävä, kuinka he pystyvät houkuttelemaan työntekijöitä palvelukseensa. Suuri merkitys on organisaation vetovoimalla, joka tässä opinnäytetyössä määrittyy organisaation työnantajamaineesta ja -mielikuvista. Niiden voima näkyy niin uuden työvoiman saamisessa kuin nykyisten työntekijöiden sitoutumisessa.
Työn tavoitteena on selvittää, millaisia työnantajamielikuvia Lahden kaupunkiin liitetään, millainen maine sillä on ja miten sen vetovoimaa työnantajana voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään maineen ja mielikuvan käsitteitä sekä kuntatyön piirteitä ja yleistä mainetta. Työn empiirisen osan tiedonkeruumuotona käytettiin mielikuvakyselyä, joka suoritettiin Lahden ammattikorkeakoulun sairaanhoitaja- ja tradenomiopiskelijoille (n=43). Mielikuvakysely sisälsi kysymyksiä Lahden kaupunkiin liitettävistä mielikuvista sekä yleisistä työnantajan ja työtehtävien vetovoimatekijöistä.
Tutkimustulokset osoittivat, että opiskelijoiden mielikuvien mukaan Lahden kaupunki on luotettava ja varma työnantaja, joka tarjoaa mielenkiintoisia työtehtäviä ja hyviä työsuhde-etuja. Samalla kuitenkin organisaatio miellettiin vanhanaikaiseksi ja työtehtävät kiireisiksi ja huonopalkkaisiksi. Tutkimuksesta ilmeni, että opiskelijoiden mielikuvien mukaan Lahden kaupungilla ei ole kykyä houkutella työntekijöitä palvelukseensa. Tätä vetovoimaa kaupunki voisi kehittää hyvillä teoilla, viesteillä ja suhteilla eli esimerkiksi hyvällä johtamisella, tarinankerronnalla, oppilasyhteistyöllä ja viestinnällä.