KUNTOUTUS ORTON OY:N LASTEN JA NUORTEN YKSIKÖN KÄYTTÖASTEEN LISÄÄMINEN
Koikkalainen, Marja-Leena (2012)
Koikkalainen, Marja-Leena
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203062887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203062887
Tiivistelmä
Suomessa terveyttä ylläpidetään, sairauksia hoidetaan ja ihmisiä kuntoutetaan julkisen ja yksityisten terveydenhoitopalveluiden tarjoajien toimesta. Markkinoinnin tarve on lisääntynyt yksityisissä terveydenhoitopalveluyrityksissä. Syynä tähän ovat muun muassa kiristynyt kilpailutilanne, terveydenhoitoa varten otetut vakuutukset ja kansalaisten oikeus valita itse myös kunnan rahoittaman hoidon palveluntarjoaja. Opinnäytetyön toimeksiantajana on liikkeenjohdon markkinointikonsulttiyritys Autiomaa Oy, jolta Kuntoutus ORTON Oy ostaa markkinointiviestintäpalvelut. Opinnäytetyön aiheena on Kuntoutus ORTON Oy:n Lasten ja nuorten yksikön käyttöasteen kasvattaminen.
Tutkimusongelmana on Kuntoutus ORTON Oy:n Lasten ja nuorten yksikön alhainen käyttöaste. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miksi yksikön käyttöaste oli alhainen, ja löytää keinot, sen nostamiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin palveluiden markkinoinnin teoriaa tutkimuksen tavoitteiden täsmentämisessä ja ohjaamisessa. Kuntoutus ORTON Oy:n Lasten ja nuorten yksikön nykytilaa käsiteltiin kirjallisuus- ja internettietolähteistä hankitun teoreettisen tiedon ja asiantuntijahaastattelujen sekä opinnäytetyön tekijän havaintojen perusteella. Näihin tietoihin perustuen, soveltaen ja analysoiden laadittiin markkinointiviestinnän toimenpiteitä, joilla Kuntoutus ORTON Oy:n Lasten ja nuorten yksikön käyttöastetta saatiin kasvatettua olemassa olevien resurssien puitteissa. Tärkeimpinä toimenpiteinä olivat tunnettuuden lisääminen henkilökohtaisella myyntityöllä ja näkyminen sekä osallistuminen sosiaalisessa mediassa. Toimenpiteiden tavoitteina oli saada lisää asiakkaita Kuntoutus ORTON Oy:n Lasten ja nuorten yksikköön.
Tulevaisuudessa Kuntoutus ORTON Oy:n Lasten ja nuorten yksikkö selviytyy voittajana terveys- ja kuntoutusalan murroksesta, kunhan sen tunnettuus lisääntyy monipuolisena kuntoutuspaikkana ja sitä kautta sen asiakaskunta kasvaa. Yksikön toimintaan on panostettu, ja se on alansa huippuosaaja. Sillä on tukenaan ORTON-konsernin synergiaetu, jota kannattaa hyödyntää aina, kun se on mahdollista.
Tutkimusongelmana on Kuntoutus ORTON Oy:n Lasten ja nuorten yksikön alhainen käyttöaste. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miksi yksikön käyttöaste oli alhainen, ja löytää keinot, sen nostamiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin palveluiden markkinoinnin teoriaa tutkimuksen tavoitteiden täsmentämisessä ja ohjaamisessa. Kuntoutus ORTON Oy:n Lasten ja nuorten yksikön nykytilaa käsiteltiin kirjallisuus- ja internettietolähteistä hankitun teoreettisen tiedon ja asiantuntijahaastattelujen sekä opinnäytetyön tekijän havaintojen perusteella. Näihin tietoihin perustuen, soveltaen ja analysoiden laadittiin markkinointiviestinnän toimenpiteitä, joilla Kuntoutus ORTON Oy:n Lasten ja nuorten yksikön käyttöastetta saatiin kasvatettua olemassa olevien resurssien puitteissa. Tärkeimpinä toimenpiteinä olivat tunnettuuden lisääminen henkilökohtaisella myyntityöllä ja näkyminen sekä osallistuminen sosiaalisessa mediassa. Toimenpiteiden tavoitteina oli saada lisää asiakkaita Kuntoutus ORTON Oy:n Lasten ja nuorten yksikköön.
Tulevaisuudessa Kuntoutus ORTON Oy:n Lasten ja nuorten yksikkö selviytyy voittajana terveys- ja kuntoutusalan murroksesta, kunhan sen tunnettuus lisääntyy monipuolisena kuntoutuspaikkana ja sitä kautta sen asiakaskunta kasvaa. Yksikön toimintaan on panostettu, ja se on alansa huippuosaaja. Sillä on tukenaan ORTON-konsernin synergiaetu, jota kannattaa hyödyntää aina, kun se on mahdollista.