Helsinkiläisten matkailualan toimijoiden näkemyksiä vastuullisesta liiketoiminnasta
Haipus, Anne (2012)
Haipus, Anne
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203062848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203062848
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan kymmenen helsinkiläisen matkailualan toimijan näkemyksiä vastuullisesta liiketoiminnasta sekä perehdytään yritysten käytännön toimiin vastuullisuuden toteuttamisessa. Opinnäytetyö tehdään toimeksiantona Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimistolle.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä määritellään vastuulliseen liiketoimintaan liittyviä käsitteitä sekä tarkastellaan vastuullisuutta Suomessa ja matkailualalla. Tässä työssä vastuullinen yritystoiminta tarkoittaa yrityksen liiketoimintaa tukevaa, omaehtoista vastuullisuutta, joka määräytyy yrityksen arvojen ja tavoitteiden perusteella ottaen huomioon keskeisten sidosryhmien vaatimukset.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytetään teemahaastattelua. Tutkimukseen haastateltiin kymmentä matkailualan yritystä Helsingissä elo-syyskuun 2011 aikana. Työn tavoitteena on selvittää helsinkiläisten matkailualan toimijoiden näkemyksiä vastuullisesta liiketoiminnasta sekä sitä, miten vastuullisuus näkyy näiden yritysten arjessa. Vastuullisuutta tarkastellaan yritysten sidosryhmäsuhteiden kautta. Tutkimuksessa keskitytään vastuullisuuden sosiaaliseen ja taloudelliseen ulottuvuuteen.
Tätä tutkimusta varten haastatelluissa yrityksissä vastuulliseen liiketoimintaan ja siihen liittyviin käytöntöihin suhtauduttiin pääosin positiivisesti. Vastuullinen liiketoiminta nähtiin yhdeksi menestymisen ehdoksi. Vastuullisen liiketoiminnan merkityksen korostuminen näkyi yrityksissä haluna ja pyrkimyksenä toimia vastuullisesti. Suurimmassa osassa yrityksiä koettiin vastuullisen liiketoiminnan tuovan myös kilpailuetua.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä määritellään vastuulliseen liiketoimintaan liittyviä käsitteitä sekä tarkastellaan vastuullisuutta Suomessa ja matkailualalla. Tässä työssä vastuullinen yritystoiminta tarkoittaa yrityksen liiketoimintaa tukevaa, omaehtoista vastuullisuutta, joka määräytyy yrityksen arvojen ja tavoitteiden perusteella ottaen huomioon keskeisten sidosryhmien vaatimukset.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytetään teemahaastattelua. Tutkimukseen haastateltiin kymmentä matkailualan yritystä Helsingissä elo-syyskuun 2011 aikana. Työn tavoitteena on selvittää helsinkiläisten matkailualan toimijoiden näkemyksiä vastuullisesta liiketoiminnasta sekä sitä, miten vastuullisuus näkyy näiden yritysten arjessa. Vastuullisuutta tarkastellaan yritysten sidosryhmäsuhteiden kautta. Tutkimuksessa keskitytään vastuullisuuden sosiaaliseen ja taloudelliseen ulottuvuuteen.
Tätä tutkimusta varten haastatelluissa yrityksissä vastuulliseen liiketoimintaan ja siihen liittyviin käytöntöihin suhtauduttiin pääosin positiivisesti. Vastuullinen liiketoiminta nähtiin yhdeksi menestymisen ehdoksi. Vastuullisen liiketoiminnan merkityksen korostuminen näkyi yrityksissä haluna ja pyrkimyksenä toimia vastuullisesti. Suurimmassa osassa yrityksiä koettiin vastuullisen liiketoiminnan tuovan myös kilpailuetua.