Nuorten matkailijoiden ostopäätökseen vaikuttavat tekijät matkailutuotteita ostettaessa.
Törrönen, Veera (2012)
Törrönen, Veera
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203042780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203042780
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä toimeksiantajalle tietoa nuorisomatkailijoista ja heidän ostokäyttäytymisestään. Tavoitteena oli selvittää mitä asioita nuoret ottavat huomioon matkailutuotteita ostaessaan, mistä he etsivät tietoa ja mitä kautta he varaavat matkansa. Haluttiin selvittää miten toimeksiantaja saa itselleen uusia asiakkaita markkinoilta. Työ lähti liikkeelle omasta mielenkiinnosta nuorisomatkailua ja matkai-lumarkkinointia kohtaan. Työn toimeksiantaja on STA Travel Suomi, yritys joka on erikoistunut tuottamaan tarjoushintaisia matkoja nuorille ja opiskelijoille. STA Travel on avannut toimiston Suomeen vuoden 2011 lokakuussa, ja uutena yrityksenä se kaipaa lisätietoa omasta kohderyhmästään.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, koska vastauksia on saatava runsas määrä, ja otoksen on oltava suuri ennen kuin tuloksiin voidaan luottaa. Sähköinen kyselylomake oli vastaajaystävällinen, ja sopi nuorelle kohderyhmälle. Työ rajattiin koskemaan opiskelevia 18–26 vuoden ikäisiä nuoria, sillä tämän ikäiset kuuluvat nuorisomatkailijan määritelmiin, ja he ovat toimeksiantajan pääasiallista kohderyhmää. Kysely lähetettiin 1300 HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun ja Helsingin yliopiston opiskelijalle satunnaisotantaa käyttämällä. Vastaajia oli yhteensä 218.
Tutkimustulosten perusteella ehdottomasti suurin osa nuorisomatkailijoista varaa mat-kansa internetistä, ja internet on myös tärkein tiedonhakukanava. Sosiaalista mediaa ja tuttujen suositteluja pidettiin myös tärkeinä tietolähteinä. Hinta vaikuttaa eniten nuorten ostopäätöksiin, ja lisäksi tuttujen suositteluja sekä matkailutuotteen erilaisuutta pidettiin tärkeinä asioina. Tuotteen ekologisuutta ei pidetty erityisen tärkeänä ominaisuutena. Nuoret näkivät itsensä seikkailunhaluisina matkailijoina, ja he ovat jo matkustaneet melko paljon. He arvostavat oston helppoutta ja itsenäisyyttä, mutta kaipaavat oston jälkeen henkilökohtaistakin palvelua. Saadakseen asiakkaita STA Travelin tulisi rohkeasti markkinoida ainutlaatuisia matkailutuotteita ja painottaa opiskelijaystävällisiä hintoja sekä räätälöintimahdollisuutta. Matka-aiheiset kilpailut internetissä olivat tutkimuksen mukaan suosittuja, joten niitä tulisi hyödyntää markkinoinnissa. Suurin osa vastaajista ei useimmiten varaa samalta matkanjärjestäjältä, joten yritysuskollisuuteen tulisi panostaa.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, koska vastauksia on saatava runsas määrä, ja otoksen on oltava suuri ennen kuin tuloksiin voidaan luottaa. Sähköinen kyselylomake oli vastaajaystävällinen, ja sopi nuorelle kohderyhmälle. Työ rajattiin koskemaan opiskelevia 18–26 vuoden ikäisiä nuoria, sillä tämän ikäiset kuuluvat nuorisomatkailijan määritelmiin, ja he ovat toimeksiantajan pääasiallista kohderyhmää. Kysely lähetettiin 1300 HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun ja Helsingin yliopiston opiskelijalle satunnaisotantaa käyttämällä. Vastaajia oli yhteensä 218.
Tutkimustulosten perusteella ehdottomasti suurin osa nuorisomatkailijoista varaa mat-kansa internetistä, ja internet on myös tärkein tiedonhakukanava. Sosiaalista mediaa ja tuttujen suositteluja pidettiin myös tärkeinä tietolähteinä. Hinta vaikuttaa eniten nuorten ostopäätöksiin, ja lisäksi tuttujen suositteluja sekä matkailutuotteen erilaisuutta pidettiin tärkeinä asioina. Tuotteen ekologisuutta ei pidetty erityisen tärkeänä ominaisuutena. Nuoret näkivät itsensä seikkailunhaluisina matkailijoina, ja he ovat jo matkustaneet melko paljon. He arvostavat oston helppoutta ja itsenäisyyttä, mutta kaipaavat oston jälkeen henkilökohtaistakin palvelua. Saadakseen asiakkaita STA Travelin tulisi rohkeasti markkinoida ainutlaatuisia matkailutuotteita ja painottaa opiskelijaystävällisiä hintoja sekä räätälöintimahdollisuutta. Matka-aiheiset kilpailut internetissä olivat tutkimuksen mukaan suosittuja, joten niitä tulisi hyödyntää markkinoinnissa. Suurin osa vastaajista ei useimmiten varaa samalta matkanjärjestäjältä, joten yritysuskollisuuteen tulisi panostaa.