Markkinointiviestintäsuunnitelma - Case ProVoice Oy
Karhu, Miia (2012)
Karhu, Miia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203042779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203042779
Tiivistelmä
Yksi telemarkkinoilla toimivan ProVoice Oy:n tärkeimmistä kehittämiskohteista on uusien asiakkaiden järjestelmällinen hankinta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä markkinointiviestintäsuunnitelma ProVoice Oy:lle business-to-business-markkinoiden näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin, miten markkinointiviestintäsuunnitelman avulla voidaan tehokkaasti ylläpitää nykyisiä ja luoda uusia, kestäviä asiakassuhteita.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin sekä business-to-business-toimintaympäristöä että markkinointiviestintää. Viitekehyksen keskeisiä käsitteitä olivat markkinointiviestintäkeinot eli mainonta, henkilökohtainen myyntityö, myynninedistäminen sekä tiedotus- ja suhdetoiminta. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös markkinointiajattelun muutosta.
Tutkimus suoritettiin käyttäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin käyttäen kyselylomaketta, joka lähetettiin yrityksen nykyisille asiakkaille. Lisäksi yrityksen Site Managerin haastattelu antoi tärkeää lisätietoa yrityksen tilanneanalyysia varten. Saatujen tulosten perusteella laadittiin tämän opinnäytetyön tavoitteena oleva markkinointiviestintäsuunnitelma.
Henkilökohtaisen myyntityön tärkeys, asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen ja heidän ongelmiensa kuunteleminen osoittautuivat tutkimuksen perusteella tärkeimmiksi huomioitaviksi asioiksi. Lisäksi Internet-mainonta, jälkimarkkinointi sekä markkinointiviestinnän toimenpiteiden onnistumisen järjestelmällinen seuranta nousivat esille tärkeinä tulevaisuuden kehittämiskohteina ja mahdollisina uusina tutkimusaiheina. Kaksisuuntainen markkinointiviestintä ja tiivis vuorovaikutus sekä olemassa olevien että potentiaalisten asiakkaiden kanssa on Provoice Oy:n markkinointiviestinnän onnistumisen kulmakivi ja perusedellytys pitkäaikaisten asiakassuhteiden kehittämiseen business-to-business-markkinoilla.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin sekä business-to-business-toimintaympäristöä että markkinointiviestintää. Viitekehyksen keskeisiä käsitteitä olivat markkinointiviestintäkeinot eli mainonta, henkilökohtainen myyntityö, myynninedistäminen sekä tiedotus- ja suhdetoiminta. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös markkinointiajattelun muutosta.
Tutkimus suoritettiin käyttäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin käyttäen kyselylomaketta, joka lähetettiin yrityksen nykyisille asiakkaille. Lisäksi yrityksen Site Managerin haastattelu antoi tärkeää lisätietoa yrityksen tilanneanalyysia varten. Saatujen tulosten perusteella laadittiin tämän opinnäytetyön tavoitteena oleva markkinointiviestintäsuunnitelma.
Henkilökohtaisen myyntityön tärkeys, asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen ja heidän ongelmiensa kuunteleminen osoittautuivat tutkimuksen perusteella tärkeimmiksi huomioitaviksi asioiksi. Lisäksi Internet-mainonta, jälkimarkkinointi sekä markkinointiviestinnän toimenpiteiden onnistumisen järjestelmällinen seuranta nousivat esille tärkeinä tulevaisuuden kehittämiskohteina ja mahdollisina uusina tutkimusaiheina. Kaksisuuntainen markkinointiviestintä ja tiivis vuorovaikutus sekä olemassa olevien että potentiaalisten asiakkaiden kanssa on Provoice Oy:n markkinointiviestinnän onnistumisen kulmakivi ja perusedellytys pitkäaikaisten asiakassuhteiden kehittämiseen business-to-business-markkinoilla.