Information flow in multicultural work environment : case Amarillo Restaurant in Turku
Helenius Agreda, Carolina (2012)
Helenius Agreda, Carolina
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203012715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203012715
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Turun-Amarillo ravintola. Tutkimuksen tavoite on selvittää, miten tex-mex ravintola on valmis ylläpitämään hyvää tiedonkulkua monikulttuurisessa ympäristössä. Tutkimuksessa pyritään tuomaan esille miten tärkeä asia on tunnistaa moniarvoisuuden haasteet ja edut työpaikalla ja miten käsitellä paremmin tiedonkulku, jossa johtaja ja työntekijät joutuvat työskentelemään yhdessä vahvistaakseen yhteistyötä.
Teoriaosa selvittää, miten sisäinen tiedonkulku toimii monikulttuurisessa ympäristössä ja siinä käydään läpi mm. moniarvoisuus työpaikalla, monimuotoisuuden hallinta, suomalainen työkulttuuri, johdatus viestinnään ja tiedonkulun paraantaminen työpaikalla. Lisäksi pohditaan millaisia esteitä on olemassa viestinnässä, moniarvoisuuden haasteissa sekä ulkomaalaisten ja suomalaisten työntekijöden tiedonkäsittelyn eroissa.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, koska työssä pyrittiin selvittämään miten tiedonkulku toimii tällä hetkellä ja miten parantaa sitä. Tiedot tutkimukseen kerättiin monimuotoisuuden, johtamisen ja kommunikation liittyvästä kirjallisuudesta. Tietoja haettiin myös aiheeseen liittyviltä Internet-sivuilta sekä S-ryhmän intranetistä.
Tutkimuksen empiirinen osa koostuu Amarillo ravintolan viiden työntekijän sekä ravintolapäällikön teemahaastatteluista. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään ravintolan tiedonkulun menetelytavat kuin myös ulkomaalaisten ja suomalaisten työntekijöiden kommunikaatiossa olevat tyylierot. Lisäksi pyrittiin selvittämään miten voidaan parantaa tiedonkulun tapoja ottaen huomion monikulttuurinen työympäristö.
Tutkimuksessa havaittiin, että tiedon kanavia jotka ovat olemassa ravintolassa olisi hyvä parantaa. Ensiksi päivitysten pitäisi ulottua kaikille työntekijöille. Myös työntekijän olisi oltava itsenäisesti aktiivinen ja vastuullinen lukemalla uutta tietoa ja osallistua kokouksiin. Tiedonkulku on otettava huomioon miten tieto välittyy erityisesti monikulttuurisessa ravintolassa.. On otettava enemmän huomioon ne työntekijät, jotka eivät puhu suomea äidinkielenään, jotta he ymmärtävät annetut tehtävät. Tämän askeleen ottamalla ja varmistamalla ravintola, että kaikki työntekijät ymmärtävät tehtävänsä, ravintola säästäisi paljon rahaa.
Teoriaosa selvittää, miten sisäinen tiedonkulku toimii monikulttuurisessa ympäristössä ja siinä käydään läpi mm. moniarvoisuus työpaikalla, monimuotoisuuden hallinta, suomalainen työkulttuuri, johdatus viestinnään ja tiedonkulun paraantaminen työpaikalla. Lisäksi pohditaan millaisia esteitä on olemassa viestinnässä, moniarvoisuuden haasteissa sekä ulkomaalaisten ja suomalaisten työntekijöden tiedonkäsittelyn eroissa.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, koska työssä pyrittiin selvittämään miten tiedonkulku toimii tällä hetkellä ja miten parantaa sitä. Tiedot tutkimukseen kerättiin monimuotoisuuden, johtamisen ja kommunikation liittyvästä kirjallisuudesta. Tietoja haettiin myös aiheeseen liittyviltä Internet-sivuilta sekä S-ryhmän intranetistä.
Tutkimuksen empiirinen osa koostuu Amarillo ravintolan viiden työntekijän sekä ravintolapäällikön teemahaastatteluista. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään ravintolan tiedonkulun menetelytavat kuin myös ulkomaalaisten ja suomalaisten työntekijöiden kommunikaatiossa olevat tyylierot. Lisäksi pyrittiin selvittämään miten voidaan parantaa tiedonkulun tapoja ottaen huomion monikulttuurinen työympäristö.
Tutkimuksessa havaittiin, että tiedon kanavia jotka ovat olemassa ravintolassa olisi hyvä parantaa. Ensiksi päivitysten pitäisi ulottua kaikille työntekijöille. Myös työntekijän olisi oltava itsenäisesti aktiivinen ja vastuullinen lukemalla uutta tietoa ja osallistua kokouksiin. Tiedonkulku on otettava huomioon miten tieto välittyy erityisesti monikulttuurisessa ravintolassa.. On otettava enemmän huomioon ne työntekijät, jotka eivät puhu suomea äidinkielenään, jotta he ymmärtävät annetut tehtävät. Tämän askeleen ottamalla ja varmistamalla ravintola, että kaikki työntekijät ymmärtävät tehtävänsä, ravintola säästäisi paljon rahaa.