Kuvallinen keittokirja Älykotiin : Selkokielisin ohjein
Rautiainen, Minna; Olli, Marja (2012)
Rautiainen, Minna
Olli, Marja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202282632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202282632
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Älykoti-hanke. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä työkalu Jyväskylän Ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikössä sijaitsevan Älykodin asiakkaiden käyttöön.Tarkoitus oli suunnitella ja toteuttaa kuvallinen keittokirja, johon ohjeet kirjoitettiin selkokielellä.
Selkokieli on suomenkielen muoto, joka on sisällöltään ja sanastoltaan yleiskieltä luettavampaa.Selkokieli on suunnattu henkilöille, joiden on vaikea ymmärtää tai lukea yleiskieltä. Selkokielen käyttäjäryhmiä on monia ja syyt selkokielen tarpeelle voivat olla hyvin vaihtelevia. Yksi yhdistävä
tekijä on, että henkilöiden kielenkehityksessä on haasteita tai viivästymiä.
Keittokirjan kohderyhmänä ovat pääasiassa henkilöt, joilla on haasteita toiminnanohjauksessa. Ruuanlaittamisen osalta haasteet toiminnanohjauksessa ilmenevät muun muassa vaikeutena
aloittaa toiminta, lopettaa toiminta oikeaan aikaan ja suorittaa vaaditut toiminnot siinä järjestyksessä, kun toiminnan onnistuminen sen vaatii.
Keittokirjaan valittiin kuusi ruokaohjetta, joiden valmistus kuvattiin Älykodin keittiössä vaihe vaiheelta. Ennen kuvaamista toiminta pilkottiin toimintoihin toiminnan taksonomian avulla. Kuvien alle kirjoitettiin ohjeet selkokielellä. Valmis keittokirja tulostettiin ja laminoitiin kirjapainossa.Laminoidut ohjeet laitettiin kansioon ja kansio toimitettiin Älykoti hankkeen toimijoiden, asiakkaiden ja opiskelijoiden käyttöön. Keittokirjalle pyritään hankkimaan selkokeskuksen myöntämä selkologo.
Opinnäytetyö toteutettiin moniammatillisesti. Tekijöitä oli kaksi, restonomiopiskelija sekä toimintaterapeuttiopiskelija. Kumpikin opiskelija toi työhön oman ammattitaitonsa.
Selkokieli on suomenkielen muoto, joka on sisällöltään ja sanastoltaan yleiskieltä luettavampaa.Selkokieli on suunnattu henkilöille, joiden on vaikea ymmärtää tai lukea yleiskieltä. Selkokielen käyttäjäryhmiä on monia ja syyt selkokielen tarpeelle voivat olla hyvin vaihtelevia. Yksi yhdistävä
tekijä on, että henkilöiden kielenkehityksessä on haasteita tai viivästymiä.
Keittokirjan kohderyhmänä ovat pääasiassa henkilöt, joilla on haasteita toiminnanohjauksessa. Ruuanlaittamisen osalta haasteet toiminnanohjauksessa ilmenevät muun muassa vaikeutena
aloittaa toiminta, lopettaa toiminta oikeaan aikaan ja suorittaa vaaditut toiminnot siinä järjestyksessä, kun toiminnan onnistuminen sen vaatii.
Keittokirjaan valittiin kuusi ruokaohjetta, joiden valmistus kuvattiin Älykodin keittiössä vaihe vaiheelta. Ennen kuvaamista toiminta pilkottiin toimintoihin toiminnan taksonomian avulla. Kuvien alle kirjoitettiin ohjeet selkokielellä. Valmis keittokirja tulostettiin ja laminoitiin kirjapainossa.Laminoidut ohjeet laitettiin kansioon ja kansio toimitettiin Älykoti hankkeen toimijoiden, asiakkaiden ja opiskelijoiden käyttöön. Keittokirjalle pyritään hankkimaan selkokeskuksen myöntämä selkologo.
Opinnäytetyö toteutettiin moniammatillisesti. Tekijöitä oli kaksi, restonomiopiskelija sekä toimintaterapeuttiopiskelija. Kumpikin opiskelija toi työhön oman ammattitaitonsa.